.............فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

.............فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)
کلمات کلیدی

اهمیت آگاهی بخشی با تقویت باورهای دینی

شعر و شاعری

وصیت نامه حضرت امام علی (ع)

یاران امام مهدى‏ علیه السلام

غیبت امام مهدى‏ علیه السلام

شخصیّت امام مهدى‏ علیه السلام

انتظار فرج

مختصری از زندگانی امام حسین (ع)

فضائل امام حسین (ع)

امام حسین (ع) پس از ولادت

ویژگی های امام کاظم (ع)

مظهر ظلمت و تاریکی تحمل دیدن نور و روشنایی را ندارد.

علت دشمنی هارون با امام کاظم (ع)

زندگانی امام کاظم (ع)

شخصیت امام على (ع)

پیامبر و امام شناسی

نمونه ویژگی ها و فضایل امام علی (ع)

لزوم دوست داشتن امام علی (ع)

علت نامگذاری روز ولادت امام علی (ع) به روز پدر

برتری امام علی علیه‌السّلام بر پیامبران الهی (ع)

اهمیت یاد امام علی (ع) بودن

اهمیت محبت و دوست داشتن امام علی (ع)

اهمیت امامت و ولایت وولایتمداری

ضرورت پاسداری از خون شهدا

ویژگی های دروس حوزوی

خاطره فرد ذی فنون و همه فن حریف

شیوه جلو گیری از گرفتار شدن

حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس

آسیب شناسی علوم دینی و فنون

فرهنگ اصطلاحات علوم

آخرین نظرات

بنام خدا

هدف از تنظیم مجموعه دانستنی معصومان علیهم السلام

آشنایی با انوار الهی است؛ یعنی کسانی که برگزیده های الهی هستند و مورد عنایت خدا بوده و هستند. و چه قدرت های ویژه که در اختیار آنان قرار داده است اعم از تمکن های مادی و معنوی انتم خزائن علم الله (زیارت جامعه کبریره) و با این و توان و پاگی که دارند است که می توانند؛ مردم را مشتاق حق و حقیقت کنند. و این مردم هستند که با درس گرفتن از سخنان، روایات؛ و سیره آنان؛ می توانند الگوی مناسب برای سبک زندگی خود انتخاب کنند؛ و در حقیقت این الگو دهی هدف اصلی این بخش بوده و هست.

ضرورت وجود انوار الهی علیهم السلام

مسئله راهنمایی بشر در زمان حضور پیامبران (ع) آن ها که به وحی متصل بودن جای نگرانی ندارد، اما پس از درگذشت آنان برای حفظ دستاوردهای ایشان و حفظ آن ها از تحریف های گوناگون؛ مثل ایجاد خرافه ها و بدعت ها، نیاز به جانشین تالی تلو می باشد، چرا که با نبود چنین جانشین هایی مشکلات عدیده ای پیدا می شود از این رو در روایت آمده : لولا الحجة لساخط الارض باهلها.

و روشن است که همانگونه که در جانشینی طبیب و صنعتگر لازم است از هم شأن او باشد یعنی دارای علم و دانش و ویژهگی ها؛ همانند او باشد؛ جانشین حقیقی پیامبر (ص) نیز غیر از (امام معصوم «ع») امکان پذیر نیست.

بنابر این : امامت، اتمام دین است که دین به وسیله آن کامل می گردد. چنانچه در آیه شریفه : أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً یاد آور شده.

حضرت رسول (ص) قبل از این که از جهان رخت بر بندد، معالم دینش را براى مردم بیان فرمود و راهش را نشان داد و خود به قصد خداوند، آنان را ترک کرد.

آن حضرت (ص)، على بن ابى طالب (ع) را براى مسلمانان پیشوا و راهنما قرار داد و هر چه را که بدان نیاز داشتند بر ایشان بیان فرمود. هر کس گمان کند که خداوند، دین خود را کامل نکرده است، کتاب خداوند را انکار نموده و هر کس کتاب خدا را انکار کند، کافر است.

آیا این مردم، قدر امام (ع) را و موقعیت او را در میان امت دارند تا در مورد انتخابش ‍اختیار داشته باشند؟

به عبارت دیگر ساختار جهان هستی بستگی به : انوار الهی دارد «بکم فتح الله و بکم یختم جامعه کبیره»

لزوم معرفت و آشنایی با امامان (علیهم السلام) و ارتباط با آنان و نیز دوستی آن ها بویژه حجة حاضر امام زمان (عج) و مدح و ستایش همه آنان شرط ولایت مداری است.

ویژه گی علمی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)

در زیارت جامعه کبیره آمده : ِ وَ خُزَّانَ الْعِلْم‏ ...وَ عِنْدَکُمْ مَا نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ وَ هَبَطَتْ بِهِ مَلَائِکَتُهُ وَ إِلَى جَدِّکُمْ بُعِثَ الرُّوحُ الْأَمِین‏ ادامه زیارت جامعه کبیره

و (شما) خزانه داران علم،...و آن چه فرستادگانش فرود آورده‏اند و فرشتگانش نازل کرده‏اند نزد شما است، و «روح الأمین» بسوى جدّ شما فرستاده شده است.

ویژگی خاص انوار الهی (علیهم السلام)

الف : سبب آفرینش (عالم)

وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاک‏ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏54، ص: 199

به عزت و جلالم قسم اگر تو نبودى افلاک را نمى‏آفریدم،

در زیارت جامعه کبیره، انوار الهی (ع) را چنین معرفی می کند، بکم فتح الله و بکم یختم بکم ینزل الغیث و... (خلق نور) آن ها قبل از خلقت آدم از نور خود خلق کرده که به گفته امام صادق (ع) :مدت 2500 سال قبل از خلقت آدم ما آموزش فرشتگان را به عهده داشتیم.

آفرینش انوار الهی (ع) قبل از حضرت آدم (ع)

از حضرت صادق (ع) نقل شده که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند:

خلق نور فاطمة قبل ان تخلق الأرض والسّماء... خلقها الله عزّوجلّ من نوره قبل ان یخلق آدم... عوالم صفحه16، 17، 28

در زیارت جامعه کبیره می خوانیم : وَ أَنَّ أَرْوَاحَکُمْ وَ نُورَکُمْ وَ طِینَتَکُمْ وَاحِدَةٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ خَلَقَکُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِین‏من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى، ج‏3، ص: 547

ارواح شما و نور شما و خمیرمایه شما یکى است، هر یک از شما پاکیزگى و پاکى را از آن دیگر گرفته است. خدا شما را به صورت انوارى بیافرید، و آنگاه پیرامون عرش خود قرار داد،

ب : ولی نعمت بودن اهل بیت (ع)

در ادامه زیارت جامعه کبیره آمده : وَ أَوْلِیَاءَ النِّعَم‏ کتاب من لا یحضره الفقیه زیارت جامعه کبیره : و اولیاء نعمت های من هستند

لزوم معرفت امامان بویژه امام زمان (ع)

مقصود از معرفت امام زمان که در روایت آمده : من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، بسان مردن زمان جاهلیت جان سپرده است .

یعنى امام (ع) را مفترض الطاعه بدانیم چنانکه در روایت دیگر به این معنى تفسیر شده است. وگرنه اسم و شخص امام (ع) را که کافر و مومن مى دانند.

علت لزوم ارتباط با امامان (ع)

حضرت رضا (ع) در مجلس مأمون، در شمار آیاتى که براى فضیلت اهل بیت (ع) نقل میکند، آیه «فَسْئَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِاِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ» (1) : است یعنی : اگر نمى دانید، از اهل ذکر از[آگاهان] بپرسید بعد فرمود: ما اهل ذکرهستیم اگر نمى دانید از ما خانواده بپرسید دانشمندان مجلس گفتند: مقصود خداوند از اهل ذکر یهود و نصارى هستند، امام ابوالحسن الرضا (ع) فرمود: سبحان الله ! اگر ما پرسیدیم، و آن ها هم، به دین خودشان دعوت کردند و گفتند دین ما بهتر از دین اسلام است؛ آیا چنین کارى بر ما جایز است ؟ مأمون سؤال کرد: یا اباالحسن! آیا ممکن است، این سخن را بشکافید و شرح دهید، تا خلاف ادّعاى اینها ثابت شود؟ حضرت امام رضا (ع) فرمود: بلى، ذکر، رسول الله است و ما اهلبیت، اهل آن حضرت هستیم و این در کتاب خدا بیان شده، آن جا که در سوره طلاق مى فرماید: فَاتَّقُوا اللّهَ یا اُولىِ الاَْلْبابِ الَّذینَ امَنُوا قَدْ اَنْزَلَ اللّهُ اِلَیْکُمْ ذِکْراً، رَسُولاً یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِ اللّهِ مُبَیِّناتٍ (2) : از مخالفت فرمان خداوند بپرهیزید، اى خردمندانى که ایمان آورده اید! زیرا خداوند ذکر را بر شما فرستاده رسولى که آیات روشن خدا را بر شما تلاوت مى کند پس ذکر، رسول الله است و ما هم اهل ذکر هستیم (3 ) (1عیون اخبار الرضا(ع) ، ج 1 / 185، تفسیر صافى ، 4 / 124. 2انبیاء / 7. 38طلاق / 10. 3 عیون اخبار الرضا(ع) ، 1 / 187.

نمونه احترام به نام مبارک امام زمان (ع)

یکى از اصحاب آیت اللّه العظمى بروجردى مى گفت : در منزل اندرونى آقاى بروجردى در محضر آن بزرگوار بودم ، در منزل بیرونى مجلس بود، در آن مجلس ، شخصى با صداى بلند گفت : براى سلامتى امام زمان و آیت اللّه بروجردى صلوات، در همان حال ایشان در حیاط قدم مى زد، با شتاب و ناراحتى به طرف در بیرونى آمد و با عصا محکم به در زد، به طورى که آقایانى که در بیرون بودند، ترسیدند نکند جریانى اتفاق افتاده باشد... چندین نفر به طرف در اندرونى رفتند که ببینند چه خبر است ؟ آیت اللّه بروجردى فرمود: این چه کسى بود که نام مرا در کنار نام مبارک امام زمان (ع) آورد، این مرد را بیرون کنید، و دوباره به خانه راهش ندهید.   

ستایش ولایت مداری :

در ادامه زیارت جامعه کبیره آمده : به وسیله شما ببهشت رضوان راه می توان یافت،بِکُمْ یُسْلَکُ إِلَى الرِّضْوَانِ به دوستى شما است که طاعت مفروض قبول مى‏شودوَ بِمُوَالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَة

برکات ولایت مداری :

وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَایَتِکُمْ طِیباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَةً لَنَا وَ کَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا

من لا یحضره الفقیه...... -ترجمه غفارى، ج‏3، ص: 547

و ولایت شما را که بما اختصاص داده است، موجب حسن خلق ما و پاکى نفوسما و تزکیه ما و کفّاره گناهان ما قرار داده است‏ .... تا آن که خدا دینش را به وسیله شما زنده سازد.

والسلام مرتضوی

برچسب ها: لزوم معرفت امامان بویژه امام زمان (ع) * علت لزوم ارتباط با امامان (ع) * آفرینش انوار الهی (ع) قبل از حضرت آدم (ع) * ضرورت وجود انوار الهی علیهم السلام * ویژه گی های علمی و ... پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) * مجموعه دانستنی معصومان علیهم السلام