.............فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

.............فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)
کلمات کلیدی

اهمیت آگاهی بخشی با تقویت باورهای دینی

شعر و شاعری

وصیت نامه حضرت امام علی (ع)

یاران امام مهدى‏ علیه السلام

غیبت امام مهدى‏ علیه السلام

شخصیّت امام مهدى‏ علیه السلام

انتظار فرج

مختصری از زندگانی امام حسین (ع)

فضائل امام حسین (ع)

امام حسین (ع) پس از ولادت

ویژگی های امام کاظم (ع)

مظهر ظلمت و تاریکی تحمل دیدن نور و روشنایی را ندارد.

علت دشمنی هارون با امام کاظم (ع)

زندگانی امام کاظم (ع)

شخصیت امام على (ع)

پیامبر و امام شناسی

نمونه ویژگی ها و فضایل امام علی (ع)

لزوم دوست داشتن امام علی (ع)

علت نامگذاری روز ولادت امام علی (ع) به روز پدر

برتری امام علی علیه‌السّلام بر پیامبران الهی (ع)

اهمیت یاد امام علی (ع) بودن

اهمیت محبت و دوست داشتن امام علی (ع)

اهمیت امامت و ولایت وولایتمداری

ضرورت پاسداری از خون شهدا

ویژگی های دروس حوزوی

خاطره فرد ذی فنون و همه فن حریف

شیوه جلو گیری از گرفتار شدن

حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس

آسیب شناسی علوم دینی و فنون

فرهنگ اصطلاحات علوم

آخرین نظرات

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

 ضمن عرض تبریک « ایام الله بیست و دوم بهمن» به همه مردم ایران و تمامی دوستداران جمهوری اسلامی ایران و با سلام و دعای خیر برای تمام کسانی که مخلصانه خدمات خداپسندانه در این کشور انجام داده و می دهند و تشکر از مردم شریف و صبور و با گذشتی که سختی ها و عوارض جنگ با دشمنان دین و کشور را تحمل کرده و می کنند و تقاضای اجر و پاداش برترین برای شهدا و خانواده های صبور آنان.

ضرورت پاسداری از خون شهدا

بر هیچ کس پوشیده نیست که در قبال فداکاری و ایثار آنان، نه تنها وظیفه تک تک مردم شریف ایران بلکه بر همه موحدان خصوصاً مسلمانان جهان است که از انقلاب اسلامی حمایت کرده و با تمام ابزار موجود به مقابله با جنگ نرم دشمنان دین بپردازند. چرا که دشمن چون دشمنان و مشرکان زمان پیامبر (ص) که وقتی منافع خود را در خطر دیدند به مقابله با مسلمانان پرداختند اینان نیز می خواهند, انقلاب اسلامی که با سابقه 42 ساله به کار خود ادامه می دهد، را همچون انقلاب قهرمانان اسلام در کشور اندلس (اسپانیای جدید) که پانصد سال در اروپا می درخشیدند و زمینه مسلمان شدن بسیاری از مردم آن دیار را فراهم ساختند؛ ولیکن با غفلت از حربه های مختلف دشمن، به نابودی آنان منجر شد. اکنون همان از خدا بی خبران می خواهند عین آن توطعه را در کشور عزیزمان ایران، پیاده سازند و بعض بی خبران از این توطعه؛ که متهم به مال پرستی هستند؛ با سوژه هایی که ... بدست آنان می دهند، ابزار دست دشمن قرار گرفته و بعضاً مزاحمت ایجاد می کنند.!

از این رو خدمتگزاران « مؤسسه فرهنگی هنری، فرهنگ سازان حجة بن الحسن (عج) » وظیفه خود می‌داند که به پاس احترام خون شهدا و به منظور حفظ کیان اسلام به ویژه مکتب تشیع،و حفظ تمامیت ارضی کشور، با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی با تمام ابزار موجود؛ در گسترش معارف اسلامی و دفاع از حریم اسلام ناب محمدی (ص) تلاش کنند.

در این راستا مؤثران در این مؤسسه در تلاشند، به لطف الهی و عنایات چهارده معصوم (ع) با ارائه سوژه‌های مفید به تمامی سطوح مردمی با سلیقه های مختلف به تمامی موحدان عالم بخصوص مسلمانان جهان بویژه دوستداران اهل بیت علیهم السلام سرویس دهی فرهنگی داده تا بتوانند بوسیله ابزارهای مختلف، از این خدمات بهره مند گردند و با این خدمت به عاشقان محمد و آل محمد (ع) هم رضای الهی را جلب کرده و نیز از دعای خیر صادق آل محمد (ع) را که فرمود: رحم الله امرءً احیا امرنا برخوردار گردند.

قابل توجه عزیزان اینکه: خدمات ما را از سه طریق می توانید دنبال کنید.

الف : جهت آشنایی با حوزه کاری، دست آورد های مؤسسه در همین سایت موجود است.

ب : جهت مشاهده نمونه کاربردهای دست آورد های مؤسسه به « وب سایت مدرسه تعلیم و تربیت» مراجعه شود.

ج : جهت مشاهد چشم انداز فعالیت های دو وب سایت مؤسسه به این آدرس مراجعه شود.

کانال : https://eitaa.com/madresehtalim

والسلام مرتضوی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۹۹ ، ۱۵:۲۵
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

بسم الله الرحمن الرحیم

ضرورت آشنائی با علوم مختلف

اکثر متفکران و صاحب نظران به لزوم آشنایی با علوم مختلف توجه کرده‌اند و معتقد بوده‌اند که هر کس در حوزه کاری خود برای آشنائی با همه جوانب کار باید مطالعه داشته باشد و در این کار، عمر خود را سپری کند، حال این حوزه اگر پزشکی باشد؛ مطالعه و بروز رسانی داشته های دانش پزشکی، اگر حوزه معارفی و علوم قرآنی روایی باشد، طلاب و دانشجویان و اساتید آنان؛ نسبت به فراگیری علوم اصلی و جوانبی آن باید تلاش کنند.

در این راستا« مؤسسه فرهنگ سازان حجة بن الحسن (عج)» طرحی که سوژه آن بر گرفته از کتاب « فرهنگ معارف» تألیف استاد بزرگوار جعفر سجادی بوده و از ویژگی جمع بین علوم حوزوی و علوم دانشگاهی برخورداری است با عنوان « فرهنگ موضوعی اصطلاحات علوم » با اهداف ذیل در دست اقدام دارد.

توضیح مطلب را با تمثیلی تقدیم می کنم: اگر خوب دقت کنیم در قدیم بودند و الآن هم بعضاً هستند افراد « صاحب فنون» از باب مثال بنائی که هم؛حرفه بنایی، هم جوشکاری هم لوله کشی آب و گاز هم انجام ایزوگام کاری هم طراحی و مهندسی، هم نقاش بود و چندین حرفه و فن دیگر! و نیز میکانیکی که تقریبا همه کارهای فنی ماشین را انجام دهد. از این بالاتر فن آوری ها موجود و ....

از این رو کسانی هم که در حوزه علم و دانش دینی مشغول به تحصیل و تدریس هستند نیز اگر بخواهند موفق باشند؛ باید جامع علوم حوزوی و دانشگاهی در بخش معارف دینی شوند و این کار هم تلاش برنامه ریزان را می طلبد هم تلاش بیشتر طلاب و دانشجویان حوزه و دانشگاه را.

ویژگی های دروس حوزوی

برای آشنایی با علوم و امور حوزوی؛ دانستن این مطالب لازم است.

اهل مطالعه حتما قبلا خوانده اند، که افرادی در حوزه بوده اند،استثنائی، که حتی غربی ها از فکر و اندیشه و حتی اندازه ظرفیت مغز آنان مبهوت مانده بودند.

در مورد علت و حکمت بعضی از این توفیقات، علاوه بر تلاش شخصی و قابلیت های مکانی، ذهنی، و... آنان و لطف الهی می توان گفت :

خاصیت علوم دینی

معمولا این توفیقات در اثر خاصیتی است که در علومی حوزوی وجود دارد، آن علومی که قبلا در حوزه تدریس می شدند و اکنون نیز تدریس بعضی از آنها ادامه دارد و از ویژگی « استناد به آیات و روایات » برخوردار است. در این زمینه سخن اساتید محترم شنیدنی است.

در اینجا به نکته ای از بزرگی در حوز علمیه قم ادام الله عزهم بخوانید:

ایشان می فرمودند: کسی که دروس حوزه را خوب بخواند؛ در هر علم و فنی وارد شود، جزوه نخبگان آن فن و فنون خواهد گردید.

پیام این تحقیق برای عزیزان حاضر در حوزه علمیه اینکه به صرف مشغول بودن قانع نبوده و با نگاه به پیش کسوتان که جامع معقول و منقول بوده اند و هستند و با انواع ادبیان سخن می گویند؛ سعی کنیم ما نیز جامع باشیم تا هم شامل لطف و عنایت خدا گردیده و مورد پسند جامعه نیز باشیم تا بتوانیم بیشتر خدمت کرده و برای تک های موجود « فرستاده شده از طرف دشمن» و آنچه در آینده می فرستند؛ پاتک های متنوع حساب شده؛ آماده داشته باشیم.از باب مثال؛ حتی اگر در جمعی بحث سیاست کلی اقتصادی نیز پیِش آمد؛ بتوانیم توضیح دهیم که اقتصاد اسلامی امری است با حالت بینابین ، که نه به عوارض سرمایه داری « هدف وسیله را توجیه می کند»؛ چنانچه عوارضش را امروزه بعینه داریم در آن کشورها می بینیم. دچار می گردد و نه با مشکل اقتصاد کمونیستی « ملکیت دولتی» که منجر به فروپاشی بخش وسیعی از آن شد، مواجه می شود. چون در اقتصاد اسلامی ضمن قائل بودن به مالکیت خصوصی با شرائط آن، بوسیله قانون ارث و مالیات های اسلامی از قبیل خمس و زکات و تشویق به کمک خیریه و توشه برداری برای آخرت و نیز مبارزه با احتکار و ....طرح مبارزه با یکجا جمع شدن سرمایه نیز پیش بینی شده است و نتیجه آن؛ عدالت و توضیع سرمایه ها بین افراد دیگر و محرومیت زدائی است. همین گونه است راهکارهای مختلف دیگر که برای ارائه قوانین باز دارنده و هشدار دهنده که باصطلاح به آن رعایت خط قرمزها می گویند است.

کار آمدهای تلاش بزرگان در سابق و زمان حال

گفتنی است نمونه کار آمدهای تلاش این بزرگان، در سابق و زمان حال در جامعه برای هیچ کس بویژه برای اهلش پوشیده نیست، چه در بحث های اخلاقی اجتماعی و... حتی بحث های اقتصادی.

در اینجا نکته ای از بزرگان در باره علوم اقتصادی بخوانید:

این بحث که از جمله مسائل روز؛ هم هست، مسئله مشکل نزاع ها بر سر ارزش پول است. این بحث در هشتاد سال قبل در مسئله مضاربه مطرح شده بوده، حتی بعضی از بزرگان نظرشان این بوده که؛ این معامله فقط با ذهب و فضه درست است. لذا باید اهلش خوب تحقیق کنند تا روشن گردد. البته با در نظر گرفتن عناوین ثانویه بقیه مراجع و بزرگان معاملات معمول را هم صحیح می دانستند و می دانند»

حضور کسبه بازار در دروس حوزوی

از این رو می بینیم بعض کسبه بازار بودند که اول در درس حوزه شرکت می کردند سپس به سر کار خود می رفتند. تا هم به «حدیث الفقه ثم المتجر» عمل کرده باشند. هم از رمز و رموزها و راهکار دینی در این بخش آگاه شوند.

اسامی علوم مختلف حوزه و دانشگاه

گفتنی است: در کتاب فرهنگ معارف. اصطلاحات حدود 27 علم، «از ادبیات عرب گرفته تا فقه و اصول و منطق فلسفه حتی علوم غریبه» را با مختصر توضیح؛ در چند جلد آورده است این کتاب اکنون در بعضی از کتابخانه ها و نیز فضای مجازی موجود است.

همه امور بر اساس باور است

مطلبی که بسیاری از بزرگان بر آن اذعان دارند اینکه: تمام امور بر اساس باور است و مزاحم باور فقط ترس است و بس، اگر این ترس را با تحقیق و تلاش و پیگری از راهش از خود، دور کردی؛ بویژه اگر لطف خدا نیز همراه تو باشد و حکمت الهی نیز، اقتضای آن را کند؛ حتماً به مرادت می رسی.

برنامه نرم افزاری فرهنگ اصطلاحات علوم

ما طی یک برنامه نرم افزاری با عنوان « فرهنگ اصطلاحات علوم» به بخش تحقیقات حوزه علمیه ارئه کردیم. شاید جرقه ای باشد، برای استفاده از استعداد های درخشان اساتید و طلاب و دانشجویان محترم حوزه و دانشگاه.

سابقه این طرح به زمانی می رسد که نه تایپ دیجیتالی در کار بود و نه از شبکه اطلاع رسانی خبری بود، بلکه می توان گفت: در آن زمان  فضای مجازی نیز وجود نداشت.

زمان آن دقیقاً پایان نمایش سریال امام علی علیه السلام بود که این قضیه در حوزه علمیه قم مورد اعتراضات فراوانی گشته بود و به محتوای آن اشکال دا‌شتند!

پاسخ مثبتی و کار آمدی که می ‌شد به آن ها داد؛ طرح ایجاد شبکه اطلاع رسانی دینی بود تا علاوه بر کاستن از کارهای تکراری؛ زحمت خدمتگزاران در این عرصه را کم کرده تا فرصت ها تبدیل به تولید علم شوند؛ یعنی پس از شفاف سازی داشته‌ها، « هزینه های مالی و فرصت ها» در مسیر کیفیت بخشی و معرفی آن ها، با ارائه طرح های گوناگون از قبیل نمایش‌های مختلف؛ کتابی، مقاله ای، روزنامه ای، نرم‌افزاری، تهیه فیلم و سریال های آموزنده و مقایسه ای صرف شود.

البته ما شاکریم که خدا یاری کرد و متخصصان محترم به دیجیتال دستیابی پیدا کردند و مسئولان گرامی نیز این ابزار را در اختیار هم وطنان قرار دادند و فکر و اندیشه مقام معظم رهبری «دام عزه» نحوه استفاده مثبت از این ابزارها « مبنی بر تهیه نرم‌افزار» را در حوزه علمیه وارد ساختند و افراد برخوردار از استعدادهای مختلف به کمک این امکانات موجود، از این فرصت استفاده کرده و محتواهای سالم را که از قبیل تحقیقات و نوشته های منظم دینی مذهبی را جهت اطلاع رسانی، به صورت نرم افزارهای دیگر، در اختیار دیگران گذاشتند. از این رو می بینیم در آن زمان بعضی از کارهای فرهنگی محدود و کوتاه مدت به ثمر نشست اما کارهای بلند مدت و زمان بر باقی ماند. تا زمانی که فرصت و ظرفیت آن ها رسید و ارائه شد و انشاء الله این فرصت برای طرح های مانده نیز برسد تا به جامعه تقدیم گردد.

از جمله طرح های بلند مدت؛ مسئله تایپ این همین کتاب فرهنگ معارف بود چون قبلاً شناسایی شده بود. به موسسه نرم افزاری مرکز تحقیقات کامپیوتری پیشنهادش داده شد و آنان نیز با تلاش خود این مجموعه ابتدء به صورت حاشیه نرم افزاری در اختیار دوستداران آن قرار دادند و هم اکنون در فضای مجازی قابل مشاهده است.

سپس طرح تولید علم با این سوژه مطرح شد که متاسفانه مورد قبول مسئولان قرار نگرفت که علت آن را، از خود آنان باید پرسید، شاید هزینه بر بودن آن و سختی کنترل ایده های مختلفی که توسط اساتید محترم حوزه و نابغه های فنون ارائه بوده و نیز چگونگی اضافه کردن بر منابع گذشته و هزاران شایدهای دیگر که می تواند؛ حکمت و علت این اقدام نکردن باشد.

معرفی فرهنگ های موضوعی معارفی

دومین طرحی که جامع بوده. و ضروری است؛ چنانچه در مسؤلان نیز به نیازمندی آن اذعان دارند « بزرگواری در باره فضای مجازی می گفت: وظیفه ما تهیه سخت‌افزاری این امر بوده است؛اما نسبت به عرضه محتوای سالم فرهنگ دینی؛ دیگران مسئول هستند ».

این طرح را که در مجموعه فرهنگ نامه های موضوعی قرآنی روایی ادبی همسو خلاصه می شود؛ دغدغه چندین ساله این مرکز بوده  و متأسفانه با وجود فرصت های بسیار خوبی که در اختیار بوده از باب مثال آشنا بودن با دوستی که ۱۱ زبان رسمی دنیا را می داند و اکنون در یکی از کشورها مشغول خدمت فرهنگی است و دیگر برادران موجود در حوزه که در ترجمه عناوین بعضی از فرهنگ نامه ها می توانند کمک کنند و نیز ویرایش آشنا انجام دهند از این بالاتر نیاز مبرم مردم به اینگونه خدمات. ولیکن بخواطر نبودن امکانات همچنان با حرکت کندی پیش می‌رود در صورتی که با این ظرفیت فعلی می توانیم آن را با نرم افزاری « که مختصری از آن در اختیار است و اگر مهندس بزرگوار نرم افزاری ما روی آن برنامه کار کند» نه تنها شبیه برنامه گنج ور موجود در فضای مجازی را می شود؛ بلکه به نظر می رسد می تواند بیش از ده برنامه فرهنگنامه ای را بطور آنلاین به مردم فارسی زبان موجود در اقصی نقاط دنیا عرضه کند و چندی یکبار بر محتوای آن افزوده تا ضمن بروز رسانی. نویسندگان محترم، هنرمندان عزیز در عرصه های مختلف؛ نوشتاری، فیلمسازی، مسابقات مختلف، ارائه کننده های سبک زندگی، مشاوران محترم که نیاز به روانشناسی جامعه شناسی دارند؛ برای ارائه راهکارهای مختلف؛اخلاقی اعتقادی. با در اختیار داشتن این محتوا ها؛ برای فعلیت بهتر، دستانشان باز باشد.

هر چند به قول شهید قاسم سلیمانی (ره) ما فقط می‌توانیم خدمتگزار ارائه کنندگان این مجموعه ها باشیم؛چرا که این هنرمندان در این عرصه اند که بار زحمت نگارش بروز و ویرایش محتوائی و نگارشی آن ها را تحمل می کنند. امیدواریم مطالعه کنندگان محترم نیز به نگات زیر توجه کنند.

اولاً: با نگاه مثبت به این ایده و دغدغه، نگاه کنند، چرا که نگاه منفی هم سبب گرفتگی برای خود نگاه کننده شده و نیز باعث رنجش خاطربزرگان و ایجاد مزاحمت برای فکرها و اندیشه‌های مثبت و کارآمد در جامعه  که زیبنده این مقام نیست.

چون هدف ما از در میان گذاشتن این طرح و فکر، در حقیقت یاد آوری سخن بزرگی است که می گفت:

آیندگان ما زیر سؤال می برند که « گذشته ها پیش کش» بگوئید در این مدت ....با امکانات موجود، چه خدمتی داشتید. و الا اگر بخواهی با دیده خوب؛ نگاه کنی، همین مقدار هم که ما می توانیم درد دل داشته باشیم. بر اثر خدمات و رشادت های مردم شریف ولایتمدار و مسئولان دلسوز است و فراموشی این مطلب نوعی ناشکری و ناسپاسی است.

به هر حال این دغدغه ای بوده، چه در بخش معارف و چه در بخش اصطلاحات علوم. که ما را به تلاش واداشته. باز هم امیدواریم عزیزان ما را در ارائه خدمت بیشتر همراهی کنند تا هم خلع های موجود در حوزه فرهنگ سازی پر شود و نیز دسترسی مردم به آموزه های دینی در منابع مختلف هر چه سریع تر و راحت انجام شود. تا به کوتاه کردن دست بدخواهان و دشمنان دین بینجامد و ما نیز از این گونه خدمات فرهنگی دینی اجر ببریم.

لزوم توجه به تولید علم

هدف از این طرح ضمن احساس مسؤلیت شخصی بوده که شاعر بزرگوار یاد آور شده:

سپس جامه عمل پوشاندن به سخن رهبر معظم انقلاب «دام عزه» بوده آنجا که فرمود: تولید علم داشته باشید،

البته سخن ایشان عام بود که هم شامل علوم صنعتی و هم علوم معارفی و ... می شود. متأسفانه؛ افراد مسئول بدون سؤال از ضرورت مسئله و چگونگی برنامه ریزی و بستر سازی، شناسائی افراد مؤثر و ...،سکوت اختیار کردند نمی دانم درک مسئله نکردند و ...حتی این مثل هم قرائت شد « گر تو بهتر می زنی بستان بزن» البته امید است انشاء الله زمانی بیاید که به تحقیقات اساتید و شاگردان زبده و خلاق حوزه و دانشگاه نیز توجه شود؛ تا همیشه چشممان به علوم بیرونی نباشد و مثل کسانی نباشیم که ندای امیرالمؤمنین امام علی (ع) را مبنی بر آموختن علوم صنعتی به سخره گرفتند و نیز فرمایش امام سجاد (ع) که خبر از نزدیک شدن ارتباطات بود و... و پیام های شوم این غفلت که تاریخ تکرار نشود. چون؛ دشمن دانشگاه امام صادق (ع) که چهار هزار متخصص در آن ... تا آخر! این آسیب شناسی دغدغه چهل ساله... است که در اینجا باید؛ گفت: این سخن بگذار تا وقت دگر؟.

مؤلف محترم کتاب نکته ها و لطیفه ها در این مورد شعری از استاد سخن سعدی آورده که می فرماید":

زمانی درس علم و بحث و تنظیم

که باشد نفس انسانی را کمالی

سپس پرده از رازها بر می دارد و اضافه می کند.استراحت و تفریح هم لازم است، و در ادامه اضافه می کند:

زمانی شعر و (تفریح) شطرنج و حکایت

که خاطر را بود ، دفع ملالی

آری آنچه که نظر بعض اطباء است: بهترین پیشگیری از گرفتار شدن همین آخری است؛ که قرآن فرموده : « لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَیْها مَا اکْتَسَبَتْ » و ظاهرا باستناد این آیه شریفه « طه (1) ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏ (2) سوره طه آیه 1 و 2. یعنی ما قرآن را از آن بر تو نازل نکردیم که (از کثرت عبادت خدا و جهد و کوشش در هدایت خلق) خویشتن را به رنج درافکنى.» شاعر محترم چنین سروده : 

حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس 

در بند آن مباش که نشنید یا شنید

والسلام مرتضوی

برچسب ها :

  • آسیب شناسی علوم دینی و فنون

  • ادبیات عرب علم منطق فلسفه و حکم علوم غریبه

  • اسامی علوم مختلف حوزه و دانشگاه

  • حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس

  • ضرورت آشنائی با علوم مختلف

  • فرهنگ اصطلاحات علوم

  • لزوم توجه به تولید علم

  •  شیوه جلو گیری از گرفتار شدنx

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ بهمن ۹۹ ، ۰۸:۴۱
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

بسم الله الرحمن الرحیم

ضن عرض تبریک ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها.

بزمى به حریم کبریا بر پاشد

کوثر ز خدا به مصطفى اعطا شد

***

یک قطره اب کوثر افتاد به خاک

صد شاخه گل محمدى پیدا شد

***

صل علی محمد ام ابیها آمد

شمسه طاها آمد ام ابیها آمد

عرض ارادت خود را با نقل بخشی از خطبه دوم حضرت حدیث 57 به نقل از کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمه الزهرا (س)> تألیف مرحوم محمد دشتی تقدیم می کنیم به دوستان این بزرگواران!

ویژگی های قرآن و عترت

شما ای بندگان خدا! که پرچمداران امر و نهی خدایید، و حاملان دین و وحی می باشید، امانت داران حق، و رسانندگان آن به خلق هستید، بدانید که امام بحق، خود در میان شماست، و اطاعت او پیمانی است که از پیش با شما گرفته اند، و پس از پیامبر صلی الله علیه و آله جانشینی است که برای شما باقی مانده است

قرآن ناطق بودن اهل بیت علیهم السلام

کتاب ناطق خدا با ما اهل بیت است، قرآن راستگو، نور فروزان و شعاع درخشان، که بیان و استدلال های آن روشن، و اسرار و باطن آن آشکار است، ظاهر آن جلوه گر، و پیروان آن زبانزد جهانیانند

پیروی قرآن انسان را به بهشت می کشاند، سخن شنوی از آن، به نجات می انجامد، به وسیله قرآن به حجت های نورانی خدا، و به واجبات تفسیر شده، و به محرمات نهی شده، و به استدلال های جلوه گر، و به براهین کامل هدایتگر، و به فضائل پسندیده، و به مستحبات بخشوده، و به قوانین و آیین واجب شده ی پروردگار، می توان راه یافت .

مراد از کتاب ناطق بودن اهل بیت علیهم السلام

اگر خواسته باشیم ریشه یابی این موضوع کنیم.باید به دو نکته مهم توجه داشته باشیم.

1 - در یک برداشت از گفته پیامبر (ص) «قولوا لا اله الله لا اله الا الله تفلحوا» انجام همه کارها باید بر این باور باشد. یعنی سر خط همه کارها بر خدا دوستی باشد؛ بنابر این اگر فرد زحمت می کشد و کار می کند با این نیت که خدا کارگر را دوست دارد، و اگر تدریس می کند چون خدا بر آن راضی است و بر این کار پیامبرانی فرستاده. حتی اگر غذا می خورد، چون می خواهد عبادت خدا را انجام دهد و... می توان گفت: وقتی همه و همه در راستای این شیوه باشد، رستگاری دنیا و آخرت را در پی دارد، چرا که در این صورت نه اسرافی صورت می گیرد چون خدا از آن راضی نیست و نه بی سوادی می ماند چون باسوادان وظیفه خود را انجام داده اند و نه حفی ضایع می شود چون خدامحوری با حق کشی سازگار نیست و...تا آخر .

2 – دوستی پیامبر (ص) و عترت او؛ آنان که خداوند آن ها پس از خلق آماده ساخته و نصب کرده بر آموزش و ... و نسبت به سخن آنان فرمود : «ان هو الا وحی یوحی» همه گفته های پیامبر (ص) فرمان خداست. از این رو که این الگو ها؛ طبق فرمان الهی عمل می کنند. ما نیز اگر بر همین اساس عمل کنیم؛ یعنی سیره آنان؛ الگوی ما خداپرستان و خداباوران باشد. می تواند راه رستگاری این پیروی باشد. از این رو اگر پیامبر (ص) در جائی جنگ و در جای دیگر آشتی برقرار می کند، ما نیز در جامعه بوقتش باید تلاشمان برای آشتی و گذشت باشد. تا امنیت برقرار شود و همین گونه کارهای دیگر و این است مراد از « قرآن ناطق بودن اهل بیت» یعنی همان گونه که قرآن که کتاب زندگی بشر است؛ عمل به گفتار و طبق سیره معصومان (ع) نیز راهگشای انسان‌ها است.

دانستنی های معصومان علیهم السلام

این دانستنی ها؛ شامل مجموعه؛ یا بهتر بگویم شامل مجموعه هایی است که به بخش های مختلف تقسیم می شود:

الف : بخشی مربوط می شود به سخنان خطابه ای و دستوری حضرات که در بخش روایات منظور گردید.

ب : بخش دیگری از این ها نکته های حکیمانه ای است که برای فهم و درک آن دقت زیادتری لازم است.

محتوای این بخش بعضاً در پاسخ به سؤالات آمده (پرسمان روایی) که در ویژه آن تقدیم می گردد.

و بعضی در بخش سخنان دانشمندان و بزرگان آورده می شود.

گفتنی است از نظر نگارشی این نکته ها و پاسخ ها به عناوین مختلف قابلیت تنظیم دارد؛ مثل « پاسخ های قرآنی توسط معصومان (ع) و قرآن اندیشان» و...

ج : بخشی از سخنان معصومان (ع) در زمینه داستان و خاطرات از ایشان که جایگاهش در بخش داستان تعیین شده.

یاد آوری می شود از تک تک مطالب مجموعه؛ آنچه جنبه تربیتی دارد به عنوان نمونه کاربرد منابع؛ در سایت مدرسه تعلیم و تربیت از آن ها یاد می شود.

گنجینه معارف و گنجینه های معارف

این اطلاعات دینی مذهبی اخلاقی و ...جهت افرادی ارائه می گردد که دوست دارند، آرشیوی منظم به صورت « گنجینه معارف و گنجینه های معارف» برای خود تشکیل بدهند؛ تا به موقع « وقتی که فرصت لازم بهم رسید و ظرفیت افراد ؛ یا اجتماع و گروه ها؛ بدست آمد » (1) از آن استفاده کنند.

کاربرد مجموعه های دانستنی های معصومان (ع)

وسیع بودن گستره کار فرهنگی

خاطرنشان می شود با امکاناتی که فعلا موجود است. دایره حدیث شریف « کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» گسترش پیدا کرده، و وسیع تر شده، و شامل افراد بیشتر می شود؛ از خانه گرفته تا مدرسه، حتی در حوزه کار و شغل و محل زندگی؛ «داخل و خارج از کشور» اعم از خانواده خود و اقوام و عشریه ها، نیز می شود. تا با انجام وظیفه دینی (امر بمعروف و نهی از منکر) در زمره « من احیا نفساً فکانما احیی الناس جمیعا: قرار بگیرند و از برکات مختلف خدمت به دین و ولایتمداری برخوردار شوند. و از پاداش والای آگاهی بخشی برخوردار گردند.

اهمیت آگاهی بخشی

چرا که آگاهی بخشی از ثواب بالایی برخوردار است. پیامبر اکرم (ص) به امام علی علیه السلام فرمود : ثواب آگاهی بخشی از آنچه است که آفتاب بر زمین می تابد بیشتر است.!

هدف از خود آگاهی و آگاهی بخشی

تا انشاء الله ما و این عزیزان پس از خود آگاهی و آمادگی برای آگاهی بخشی با این حرکت خدا پسندانه عمومی برای روز موعود آماده شویم؛ چرا که در آن موقعیت خاص « للله نفحات » که در اختیار انسان قرار می گیرد، دیگر فرصت تحقیق و تفحص نیست و تنها داشته های انسان است؛ که به امداد او آمده و آبروی او را حفظ می کند و نبودش یا مایه حسرت در دنیا است.

تنظیم آموزه های دینی با ادبیات مختلف

ما برای اینکه مردم، از محتوای قرآنی و دانستنی های معصومین (ع) هابهره بیشتری ببرند. آموزه های دینی را با ادبیات مختلف تنظم کردیم تا افراد با ادبیات « دور و بری های» خود بتوانند (صدای الله اکبر و محمد رسول الله و علی ولی الله) را به گوش تک تک مردم دنیا برسانند و با آگاه شدن مردم دنیا و آشنا شندن آن ها؛ با ولی امر اصلی حقیقی و تهذیب نفس. مقدمه ظهور صاحب الامر را فراهم شود. به امید رسیدن آن روز و قبولی این خدمات نزد آن گرامی مرد تاریخ.

نمونه‌های استفاده بهینه از فرصت ها

 (1) نمونه‌های استفاده بهینه از فرصت های ( ولایی، سیاسی، حتی اقتصادی) در گذشته:

الف : همگان با این داستان که مشهور است ظاهراً در این وب سایت یا در وی سایت «مدرسه تعلیم و تربیت» ما هم از آن یاد کرده ایم؛ آشنا هستند که استاد مدرسه ی عمر بن عبدالعزیز چگونه از فرصت استفاده کرد و توانست؛ سنت غلط لعن بر امیرالمومنین علیه السلام را در طول هفتاد سال در هزار مسجد تکرار می شد بردارد. و نیز آگاهی از قرآن و عترت و عمل شخصی و بهنگام استفاده اکردن ز فرصت امام خمینی قدس سره بوده که: جمهوری اسلامی را به وجود آورد. 

استفاده شهید قاسم سلیمانی از گنجینه معارف

و بالاخره برخورداری از گنجینه معارف و دانستنی های معصومان (ع) بود که سردار بزرگ شهید قاسم سلیمانی ره و همکار و یارانش از فرصت استفاده کردند و سوریه و عراق را از چنگ داعش با آن قدرت کذائی نجات دادند. این ها چند نمونه استفاده از فرصت ولایی و سیاسی.

اما در بخش اقتصادی: می توان از کشور چین نام برد؛ که با مقاومت و توکل بخدا با ادبیات خودشان؛ در حالی که آنان زمانی محتاج خرید کفش و ... از ایران بودند! الان می بینیم؛ صادر کننده به اروپا هستند و...

نتیجه اینکه معصومان (ع) تجلی یافته نور الهی هستند؛ اگر با آنان همراه باشیم چون آنان وظیفه شناس به آنچه پیامبر اکرم فرمود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» رستگاری پیش روی ما است و اگر با هر بهانه و توجیهی از این راه راست عقب بمانیم «خسرالدنیا و الآخره» خواهیم بود.

دانستنی های معصومان علیهم السلام

در ارتباط با دانستنی های معصومان علیهم السلام، چند موضوع اساسی باید مورد تحقیق و بحث و قرار بگیرد.

اول : موضوع اهمیت آشنائی با معصومان علیهم السلام

دوم : برکات آشنائی با معصومان علیهم السلام

سوم : پیامدهای آشنائی با معصومان علیهم السلام

اگر انسان وارسته ای باشیم؛ پس از مطالعه سیره بزرگان خود را با آن ویژگی ها تطبیق داده تا از سعادت ابدی برخوردار گردد.

ضرورت آشنایی با معصومان علیهم السلام

درسی که ما از امثال شهید مرتضی مطهری گرفتیم این است که:

سیره پیشوایان دین اسلام به ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم یکی از منابع شناخت معارف اسلامی به شمار می رود.

سپس ایشان به وظیفه ما در قبال این دانستنی ها می افزاید:

آنچه ما موظفیم از وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم استفاده کنیم هم در گفتار است و هم در رفتار، هم در قول است و هم در فعل، یعنی سخنان پیغمبر برای ما راهنما و سند است و باید از آن بهره بگیریم و همچنین فعل و رفتار پیغمبر است

شهید مرتضی مطهری، سیری در سیره نبوی، ص 40.

هدف اصلی بخش دانستنی های معصومان علیهم السلام

نوشتار حاضر، بیشتر به قصد آشنایی با شیوه عمل و سیره و رفتار آن بزرگواران است، که برخی از این ویژگی های ظاهری و سیمایی آنان در کتب تاریخی آمده از باب مثال راجع به ویژگی های پیامبر (ص)، بطور مبسوط در کتاب هایی همچون، مکارم الاخلاق، بحارالانوار ج 16 سنن النبی، مناقبِ ابن شهرآشوب ج 1 و ... آمده است.

توصیه حضرت صادق علیه السلام است که:

«اتّبِعُوا آثارَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَسُنَّتَهُ فَخُذُوا بِها»

از آثار و سنّت پیامبر خدا تبعیّت و به آنها عمل کنید.

- بحار الأنوار، ج 75، 216

در ادامه: سخنانی از شهید مرتضی مطهری نقل می کنیم؛ امید است نسبت به نقل این سخنان ایشان از که بیان می فرموده. و غرض ما از نقل این حکایت؛ معرفی؛ دین مبین اسلام و معرفی یکی از بزرگانشان است نه مطلب دیگر چرا که باورهای شخصی من این است که برادران بسیار عزیزی در ادیان دیگر و ... هستند که موحد هستند؛ منتهی شرایط اقتضاء نداشته که به اسلام بپیوندند: مثل فاطمه خانم ژاپنی که داستانش ماه رمضان دوسال قبل خودش در تلوزیون نقل کرد مه بواسطه قرائت دعای یستشیل پیرو اسلام گریده بود و ما از این بزرگوار و امثال او در بعضی از نوشته هایمان تجلیل به آوردیم.

بنابر این با نگاه پاک به سخنان ایشان توجه بفرمائید: استاد در کتاب سیره نبوی نگارش چاپ انتشارات جامعه مدرسین که در فضای مجازی انتشار یافته: می نویسد:

یکی از منابع شناخت (2) سیره وجود مقدس پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله‌ و سلم است. (3)

یکی از نعمت های خدا بر ما مسلمین و یکی از افتخارات ما مسلمین نسبت به پیروان ادیان دیگر این‌ است که از طرفی قسمت بسیار زیادی از سخنان پیغمبر ما که شک نیست که‌ سخن ایشان است یعنی متواتر و مسلم است ، امروز در دست است ، در صورتی‌ که هیچ یک از ادیان دیگر نمی‌تواند چنین ادعائی بکنند که به صورت قطع بگویند فلان جمله ، جمله‌ای است که از زبان مثلا موسی ( ع ) یا عیسی ( ع ) و یا یک پیامبر دیگر شنیده شده است .

(البته) جمله‌های زیادی هست ولی آن قدرها مسلم و قطعی نیست‌.

و (*) از طرف دیگر تاریخ‌ پیغمبر ما تاریخ بسیار روشن و مستندی است. در این جهت هم رهبران دیگر جهان با ما شرکت ندارند. حتی دقایق و جزئیاتی از زندگی پیغمبر اکرم به‌ صورت قطع و مسلم امروز در دست است که درباره هیچ کس دیگر چنین نیست، از سال و ماه و حتی روز تولدش و حتی روز هفتم تولدش، دوران شیرخوارگیش ، دورانی که در صحرا زندگی کرده است، دوران قبل از بلوغش‌ ، مسافرت هایش به خارج عربستان، شغل هایی که قبل از نبوت مجموعا داشته‌ است ، ازدواجش در چه سن و سالی بوده است، چه فرزندانی برای او متولد شده‌اند و آنهاشان که قبل از خودش از دنیا رفته‌اند در چه سنی از دنیا رفته‌اند، و امثال این ها .

تا می‌رسد به دوران رسالت و بعثتش، که‌ اطلاعات دقیق تر می‌گردد چون حادثه بزرگی می‌شود :

اول کسی که به او ایمان‌ آورد که بود ؟ دومین و سومین فرد که بود ؟ فلانکس در چه سالی ایمان آورد ؟ چه سخنانی میان او و دیگران مبادله شد ؟ چه کارهایی کرد ؟ چه روشی‌ داشت ؟ در صورتی که حضرت عیسی که نزدیکترین پیغمبران از پیغمبران بزرگ‌ صاحب شریعت به ما است اگر تأیید قرآن از او نبود که مسلمانان عالم ، عیسی را به حکم قرآن یک پیغمبرحقیقی و الهی دانسته‌اند اصلا عیسی را در دنیا نمی‌شد اثبات و تأیید کرد .

خود مسیحی ها از جنبه تاریخی اصلا اعتقاد ندارند به این تاریخ میلادی که مثلا می‌گویند از تاریخ میلاد حضرت مسیح 1975 سال گذشته است .

یک حرف‌ قراردادی است نه حقیقی. اگر ما می‌گوییم از هجرت پیغمبر ما 1395 سال‌ قمری و 1354 سال شمسی گذشته است به اصطلاح مولای درزش نمی‌رود، اما اینکه‌ از میلاد مسیح 1975 سال گذشته باشد یک حرف قراردادی است و تاریخ آن را هیچ تأیید نمی‌کند .

احتمال هست دویست سیصد سال بعد از این تاریخ بوده و احتمال می‌رود دویست سیصد سال بعد از تاریخ بوده است ، و عده‌ای از مسیحی های جغرافیایی نه مسیحی‌ای که ایمانی هم به مسیح داشته باشد اساسا می‌گویند آیا مسیحی در دنیا وجود داشته، یا مسیح یک شخصیت افسانه‌ای‌ است و او را ساخته‌اند ؟ اصلا در وجود مسیح شک می‌کنند .

البته این حرف‌ از نظر اسلام غلط است چون قرآن [ وجود مسیح را ] تأیید کرده، و ما از آن‌ جهت که به قرآن ایمان داریم ، در این مطلب شک نداریم .

[ همچنین اینکه‌ ] حواریین عیسی چه کسانی بودند ؟ انجیل در چه تاریخی و چند صد سال بعد از عیسای مسیح به صورت کتاب در آمد ؟ چند انجیل بود ؟ اینها همه مخدوش‌ است ، ولی برای ما مسلمین ، این منبع ، چه منبع گفتار و چه منبع رفتار پیغمبر اکرم به صورت دو منبع بسیار مسلم و تا شعاع بسیار زیادی قطعی نه‌ فقط ظنی قابل اعتماد وجود دارد. این مطلبی بود که در مقدمه این بحث‌ خواستم عرض بکنم.

حال آنچه ما موظفیم از وجود پیغمبر اکرم استفاده بکنیم، هم در گفتار است و هم در رفتار ، هم در قول است و هم در فعل یعنی سخنان پیغمبر برای‌ ما راهنما و سند است و باید از آن بهره بگیریم، و همچنین فعل و رفتار پیغمبر.

عمق کلام پیغمبر ( ص )

عمده در کلمات بزرگان این است که نکات بسیار دقیقی که در این کلمات‌ گنجانیده شده است، افراد بتوانند درک بکنند، خصوصا که پیغمبر اکرم‌ درباره سخنان خودش فرمود ( و عمل هم نشان داد ) :

« اعطیت جوامع الکلم » [5]

خدا به من کلمات جامعه داده است .

یعنی خدا به من قدرتی داده است که با یک سخن کوچک یک دنیا مطلب‌ می‌توانم بگویم .

سخنان پیغمبر را همه می‌شنیدند ولی آیا همه می‌توانستند به عمق سخنان‌ پیغمبر آنچنانکه باید برسند ؟ ابدا. شاید صدی نود و نه شان هم نمی‌رسیدند. خود پیغمبر اکرم ببینید چگونه مطلب را پیش بینی می‌کند. جمله‌ای دارد که مفاد آن این است : سخنانی که از من می‌شنوید ضبط و نگهداری کنید و به‌ نسل های آینده تحویل بدهید و بسپارید، ای بسا نسل های آینده و خیلی دور بهتر معنی حرف مرا بفهمند از شما که امروز پای منبر من هستید.

در آن‌ حدیث معروفی که در کتب معتبر ما هست و از احادیثی است که شیعه و سنی روایت کرده‌اند و در کافی و تحف العقول و کتابهای دیگر هست ، پیغمبر اکرم فرمود : « نصر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها و بلغها من لم یسمعها » خدای خرم سازد چهره آن بنده‌ای را که سخن مرا بشنود و ضبط کند و برساند به کسانی که آنها از من نشنیده‌اند.

آسیب شناسی جامعه دینی

بعد این جمله را اضافه فرمود :

« فرب حامل فقه غیر فقیه و رب حامل فقه الی من هو افقه منه »[6].

پاورقی:

استاد مطهری در کتاب شیره نبوی پس از قرائت آیه شریفه « لقد کان لکم فی رسول الله اسوش حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیرا » سوره احزاب ، آیه . 21  فرمود:

(2)«که یک نفر مسلمان باید دید و بینش خود را از آن‌ راه اصلاح و تکمیل بکند »

(3) یک مقدمه کوچک یادآوری بکنم و آن اینکه:

(4)امتیاز دوم

[5] امالی شیخ طوسی ، ج 2 ص 98 و . 99

[6] سفینة البحار ، ج 1 ص . 392 

برچسب ها:

  • اهمیت آگاهی بخشی با تقویت باورهای دینیx
  • تنظیم آموزه های دینی با ادبیات مختلفx
  • شهید قاسم سلیمانی و گنجینه معارفx
  • ضرورت آشنایی با معصومان (ع)x
  • نمونه‌های استفاده بهینه از فرصت هاx
  • هدف اصلی بخش دانستنی های معصومان (ع)x
  • وسیع بودن گستره کار فرهنگیx
  • ویژگی های قرآن و عترتx
  • کاربرد مجموعه های دانستنی های معصومان (ع)x
  • قرآن ناطق بودن اهل بیت علیهم السلامx
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۹ ، ۱۰:۱۴
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از منابع بسیار مهم که سفارش خدا و پیامبرش «کتاب الله و عترتی اهل بیتی» را در پی دارد، سخن قرآن های ناطق «روایات معصومان علیم السلام »است که با زحمات زیاد پیشینیان به ما رسیده . و کتاب های بسیاری در باره ی آن نوشته شده، حتی به صورت موضوعی و منظم نیز انتشار یافته، منتهی؛با موضوع های کلی محدود، همراه با تعداد کمی ریز موضوع؛آن هم بطور پراکنده.

البته جا داشت مؤسسات بزرگ که از امکانات زیاد برخوردارند؛برحسب نیاز جامعه به تنظیم موضوعات بیشری می پرداختند؛ بخصوص به ریز موضوع های آن توجه می کردند. بحمد الله در«مؤسسه فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)» به این امر توجه شده و بسیاری از موضوع های معارف اسلامی؛ را با ریز موضوعای به صورت همسو و یکسان، مشخص کرده و بعضی از آنها(1) در نموداری،با عنوان «سفینه روایات چهارده معصوم (ع)» احادیث معصومان (ع) را به صورت فرهنگ نامه الفبائی آماده ساختند،انشاء الله با دعای خیر و حمایت؛ دوستداران آنان بزرگواران این مجموعه، هم به صورت کتاب و نیز بصورت نرم افزار و ارسال در فضای مجازی با برنامه ای که مقدماتش تهیه شده و قابل بروز رسانی می باشد، منتشر شود. اکنون فقط از باب تبرک به دو حدیث اکتفا می کنیم.

(1) همچنان که بر اهلش روشن است روایات دارای اقسام و انواعی است؛ بعضی از آن ها حالت پرسمانی دارد که در جایگاه خودش یعنی در بخش پرسمان روائی آمده و بعضی حالت داستانی دارد که در بخش داستان و لطیفه و طنز با عنوان داستانهای روایی از آن یاد می شود و بعضی از احادیث حالت پاسخ قرآنی دارد که در مجموعه «پاسخ های قرآنی توسط معصومان (ع) و قرآن اندیشان» جایگاش مشخص شده.

یاد آور می شویم همان گونه که می دانید محل نمایش نمونه کاربرد این فرهنگ نامه ها در وبلاگ تعلیم و تربیت است از این رو برای مشاهده موضوعاتی از این قبیل :

1- برکات آشنائی با قرآن و احادیث و روایات معصومان علیهم السلام 2 - راهکار استفاده و کاربردی کردن آیات و روایات معصومان (ع)  3 - همسو بودن احادیث با قرآن 4 - نمونه تهیه موضوع فرعی برای آیات و روایات 5 - کاربرد موضوع بندی قرآن و روایات.

به آن وب سایت و نیز به کانال ایتای با عنوان داستنی هایی از روایان معصومان (ع) مراجعه بفرمائید.

والسلام مرتضوی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۹ ، ۲۳:۲۴
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)

بنام خدا

با تو پس از علم چه گویم

علم چو آید به تو گوید چکن

« تمثیل» یکی از منابع بسیار مهم است که و می توان گفت در بین شیوه های آموزشی کاربرد خوبی دارد و راه گشاتر خواهد بوده، چون از ویژگی ماندگاری در ذهن انسان برخوردار است. و دارای اقسام و انواع گوناگون بوده و کتاب های بسیاری در باره ی آن نوشته شده، لیکن متأسفانه بصورت نا منظم انتشار یافته و جا داشت به صورت فرهنگ نامه موضوعی و الفبائی تنظیم گردد، که بحمد الله مقدماتش فراهم شده انشاء الله به دعای ادب دوستان عزیز منتشر خواهد شد. اکنون فقط به دو نمونه ای از این تمثیلات توجه فرمائید:

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۹ ، ۲۲:۱۴
فرهنگسازان حجة ابن الحسن (عج)