.............فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

.............فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)
کلمات کلیدی

اهمیت آگاهی بخشی با تقویت باورهای دینی

شعر و شاعری

وصیت نامه حضرت امام علی (ع)

یاران امام مهدى‏ علیه السلام

غیبت امام مهدى‏ علیه السلام

شخصیّت امام مهدى‏ علیه السلام

انتظار فرج

مختصری از زندگانی امام حسین (ع)

فضائل امام حسین (ع)

امام حسین (ع) پس از ولادت

ویژگی های امام کاظم (ع)

مظهر ظلمت و تاریکی تحمل دیدن نور و روشنایی را ندارد.

علت دشمنی هارون با امام کاظم (ع)

زندگانی امام کاظم (ع)

شخصیت امام على (ع)

پیامبر و امام شناسی

نمونه ویژگی ها و فضایل امام علی (ع)

لزوم دوست داشتن امام علی (ع)

علت نامگذاری روز ولادت امام علی (ع) به روز پدر

برتری امام علی علیه‌السّلام بر پیامبران الهی (ع)

اهمیت یاد امام علی (ع) بودن

اهمیت محبت و دوست داشتن امام علی (ع)

اهمیت امامت و ولایت وولایتمداری

ضرورت پاسداری از خون شهدا

ویژگی های دروس حوزوی

خاطره فرد ذی فنون و همه فن حریف

شیوه جلو گیری از گرفتار شدن

حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس

آسیب شناسی علوم دینی و فنون

فرهنگ اصطلاحات علوم

آخرین نظرات

 به نام خداوند بخشنده مهربان

تأسیس مؤسسه 

مؤسسه فرهنگی هنری حضرت حجه بن الحسن (عج)

در راستای خدمت به دانش پژوهان علوم اسلامی در سال 1380 شمسی تحت اشراف حجةالاسلام والمسلمین مرتضوی کار خود را شروع کرده و سال 92 نام مؤسسه در ردیف مؤسسه فرهنگی هنری سراسر کشور جمهوری اسلامی ثبت و مجوز فعالیت رسمی را گرفت.
همکاران:

  •   مشاور طرح ها و نظارت بر نوشتار حجة الاسلام و المسلمین ‏آقای دکتر حاج شیخ مجید حیدری فر

  •   آقای حاج حسین معافی مشاور در امور مؤسسه

  •   ویراسدارن آقایان : جعفری ، اشرفی ، ابراهیمی و ....

  •   مشاور در امور فنی آقایان سید مهدى مرتضوى و حسن زارع

  • مهندسان نرم افزارها: استاد مشکوری، وداعی و استاد کلهر

‎ ‎‎ ‎آدرس مؤسسه :

‎ ‎‎ ‎قم مقدسة : بلوار جمهوری اسلامی  

‎ ‎اصفهان : خیابان 

  تلفن: 32885517-025; 09354321772;  09198506430‏

  ‎رایانامه‎: farhangsazan.hojat@gmail.com

اهداف مؤسسه ی فرهنگی هنری

جهت برآورده سازی نیازهای فرهنگی دینی کنونی و آینده جامعه و ضرورت های موجود تلاش بیشتری را از عالمان دینی، دانشمندان حوزه ادب می طلبد، مؤسسه فرهنگی هنری حضرت حجة بن الحسن عج الله تعالی فرجه الشریف نیز با چنین احساسی وظیفه ای پای در عرصه ی پژوهش گزارده و به تحقیق و بررسی منابع دینی مذهبی ادبی پرداخته سپس با تنظیم تحقیقات خود و دیگران به صورت مجموعه ای همسو در هزار موضوع اصلی و مترادف آماده کرده تا ضمن نشر این مجموعه؛ به این نیاز حوزه های علمیه، دانشگاه ها و تمامی گروه های فرهنگی؛ پاسخ مثبت داده باشد و با روش نوین به معرفی آموزه های دینی ادبی پرداخته باشد.

گفتنی است با این مجموعه موحدان عالم گمشده خود را یافته و با اینکه فعلاًَ تعداد کتاب های اصلی تنظیم شده به عدد چهارده رسیده اما بنظر می رسد پس از نشر با کیفیت این مجموعه کتاب هایی که تحریر و تدوین می شود به بیش از عدد هزار برسد.

البته این حرکت شایسته اگر بخواهد با کیفیت عالی نشر یابد، بدون ورود و سفارش به هزینه کرد بیت المال امکان پذیر نیست و لیکن ما تلاش خود را داریم تا انشاء الله لطف پرودگار معصومان علیهم السلام و مردم خدادوست انشاء الله ما را همراهی کند. و من الله التوفیق

یاد آوری می شود:

تهیه این مجموعه « که در حقیقت می باید مؤسسات بزرگ با بودجه‌های کلان به آن اقدام می کردند» و به نوعی می توان گفت: کار چندین مؤسسه تحقیقاتی ادبی فرهنگی دینی است. با اینکه (چون نسبت به اطلاع رسانی جامع؛ نگاه عمیق دور داشته و دارد) آسان هم به نظر نمی‌رسید؛ شما تصور بفرمایید؛ تهیه مثل لغت دهخدا؛ که یک فرهنگ نامه جامع و منظم الفبائی است. چه مدت کار برده و چه هزینه هایی را به خود اختصاص داده است آن هم با امکانات آن چنانی و حمایت افراد و ... از آن، حال اگر بخواهیم هفت منبع، یا به عبارتی؛ قرآن و روایات معصومان (ع) را با چهارده ادبیات، سرویس دهی هزار موضوعی همسو؛ کنیم. هر چند خلاصه باشد و تک جلدی! باید از چه هزینه ها و چه امکاناتی برخوردار باشیم.

حال که عشق و علاقه و توکل؛ انگیزه احساس وظیفه را ایجاد کرد و با امکانات محدود؛ نمونه این ها انجام شده.

لیکن متأسفانه بخواطر دو مشکلی که سر راهش بوده و هست، هنوز به مرحله چاپ نرسیده!

1 - اینکه هزینه لازم برای رفع نواقص آن در دسترس نیست.

2 - مهمتر از این، علاوه بر وضعیت اقتصادی فعلی، اطلاعی از افراد دارای تخصص باشند و از تیزبینی و دقیت لازم، برای ویرایش محتوائی برخوردار باشند پیدا نکردیم.

البته مشابه این فعالیت را بسیاری از قدیم تا بحال یا تصمیم اناجاش را داشته انند و موفق به شروع نشدند و بعضی هم که راه افتادند ولی در نیمه راه ماندند وعده قلیلی هم که توجهی داشتند و تلاش گسترده ای در تعداد محدودی از موضوعات بطور نا مرتب در یکی دو منبع داشتند و حتی با تیراژهای بالائی چاپ شده. اما بنظر می رسد این تحقیق ها؛ نه کامل است و نه جامع و نه کارآمد.

بنابر این تا جائی که ما خبر داریم تا کنون هیچ کس آن طور که باید وشاید است چه از نظر محتوا و چه از نظر سرویس دهی سریع؛ مثل این مؤسسه در تلاش موفق نبوده.

علتش هم معلوم است. چون تهیه خوراک هزار موضوع  اصلی در ادبیات مختلف همراه با ریز موضوعات همسو، کار بسیار مشکل است که برای افراد عادی اصلا ممکن نیست اما اگر خدا نظر کند « اذا اراد الله بشیئ ... کن فیکون» کار درست می شود. از این رو به نظر ما همین مقدار کار هم که انجام شده لطف خدا بوده و دعای خیر معصومان (ع) و حتی در دسترس مردم قرار نگرفتن آن نیز بنظر می رسد حکمت الهی بوده چرا که فرمود: « عسی ان تحبوا ...» چرا که حکمت الهی اقتضا کرده بود که کار طول بکشد تا خوراک های بیشتر محبوب تر؛ که لازمه این مجموعه است و در اختیار دوستان بوده؛ نیز بر آن ها اضافه شود.همین گونه ابزاهای اطلاع رسانی.

لذا می بایست به نیمه دوم آیه شریفه هم توجه شود که : «عسی ان تکرهوا شیئا و هو خییر لکم » به هر حال ما شکریم و امیدوار که لطف خدا و خدا پرستان فرهنگ دینی دوست با انواع اقدامات بویژه دعای خیر و ... ما را در رفع نواقص کمک کنند تا با انواع اطلاع رسانی عرضه گردد در نتیجه همه درست اندرکاران و حامیان؛ از ثواب و پاداش آن برخوردار گردند.

گفتنی است؛ عناوین بعض نگارش ها، اگر ترجمه شود، قابل استفاده مردم موحد دیگر کشورها نیز خواهد بود.

نمونه کاربرد مجموعه فرهنگنامه ها

لازم به یاد آوری است:

1 - نمونه کاربرد این مجموعه ها، بصورت پراکنده در«وب سایت مدرسه تعلیم و تربیت» قابل مشاهده است.

2 – توجه داشته باشید که در نگارش هایی که به عنوان نمونه کاربردها در آنجا آمده، ضمن اشاره ای به بعضی از آنچه در فرهنگ نامه های مختلف دارد و سه هدف مهم را دنبال می کند.

الف: نگارش این نمونه کاربرد ها که بعضاً استفاده شده از نوشته جات دیگران شده جهت جذب مطالعه کننده بیشتر نیاز به تکمیل سازی داشت چرا که مطالعه کنندگان این مطالب افراد گوناگون و با سلیقه های مختلف هستند و اگر نوشتار و گفتار از تنوع منابع برخوردار باشد. « به اصطلاح بکار گیری ادبیات گونگون» می تواند بهره دهی بیشتری داشته باشد؛ در صورتی که اگر نوشته برخوردار از یک نواختی منبع و یا ادبیات نوشتاری باشد باعث زده گی بسیاری از مطالعه کنندگان شود و بعضی از آنها از مطالعه منصرف خواهند شند. چون ادبیات مورد علاقه خود را در آن نمی بینند.از این رو در مواردی از فرهنگ نامه معرفی شده در سایت به آن اضافه شد تا علاوه بر زیاد شدن مطالعه کننده از اثر بخشی بیشتر نیز برخوردار باشد.

راجع به این اضافه شدن اثر بخشی در مقدمه بعضی از فرهنگ نامه ها، آمده که؛ ای بسا تأثیر گذاری یک شعر و ... در شنوده و مطالعه کننده؛ بیشتر از ده ها آیه و حدیث است که بر این فرد عاشق شعر یا .... خوانده یا نوشته شود.

ب : هدف دوم ارائه راهکار به دوستانی است که یا خود را موفق در کار نمی بینند و یا تازه کار هستند و از جایگاه ادبیات مختلف؛ کم اطلاع هستند ضمن ارائه نمونه کار « که شامل نمونه بستر سازی برای بکار گیری ادبیات مختلف و پیام گیری از آن هاست» به این عزیزان عرض می کنیم؛ که اگر در سخن و نوشتار بزرگان خوب دقت کنید می بینید؛ از تمامی و یا بیشر این ادبیات ها بر خوردارند. اگر چه در کلامشان مفهوم این ادبیات را بکار می برند اما در خلوت و مجالس انس آنان نشان می دهند هم اشراف کامل به شعر و مثل و تمثیل بوده و به اصطلاح «عند» حکایت و طنز و لطیفه و ... هستند و چنانچه بخواهیم سخنانمان جاذبه بیشتری داشته باشد باید سیره بزرگان را الگوی خود قرار دهیم به امید موفقیت همگان در اعتلای کلام حق تعالی.

والسلام مرتضوی

ج : از جمله اهداف مسئله اجزای مسابقه است.

بر اهلش معلوم است که اجرای مسابقه های مختلف با تمامی منابع دینی، بویژه مسابقات همسو، می تواند نقش بسیار زیادی در جزب افراد مختلف جامعه داشته باشد، این مؤسسه از سالیان قبل با تلاش مستمر خود، به فکر آماده سازی خوراک اولیه برای این نوع سرویس دهی ها بوده، تا با استفاده از هفت فرهنگ موضوعی الفبایی، از منابع دینی «قرآن روایات سخن دانشمندان شعر و مثل و داستان و بیان لغت های کاربردی در حوزه «معارف اسلامی» به ارائه آموزه های دینی بپرداز. و نیز هفت مجموعه الفبایی مستقل جهت کارشناسان اعم از بستر سازی اولیه و نیز بکار گیری راه کارها و شیوه های رفع خستگی از بینندگان و شنونده گان محترم و بالاخره جهت پرکردن اوقات فراغت تمامی اقشار جامعه و گروه های سنی، تا پیش ساخت خدمت شایسته به کشور و فرهنگ دینی انجام شود، از همین اکنون برای سرویس دهی اعلان آمادگی می گردد، به امید موفقیت همه فرهنگ دوستان.

نتیجه فرهنگنامه های موضوعی

وقتی پیشینیان ما با تلاش پی گیر خود ارزش ها را به ما رسانده اند چه می شود که ما نیز خدمتی شایسته به جامعه اسلامی ارائه کنیم تا هم خود بهره بریم و مردم موحد و خدا پرست دنیا نیز با کلام خدا و هنرنمایی او آشنا شوند.

در این زمینه داستانی بخوانیم از جامع التماثیل:

آورده‌اند که عبدالملک سالی به حج رفته بود بعد از فراغ از حج پرسید که در مکة معظمه در این زمان زاهدترین و عابدترین خلق کیست گفتند ابوحازم که در آن دوران مثل او کسی نبود پس او را طلب کرد چون حاضر شد سلام کرد عبدالملک برخاست و تواضع نمود در پهلوی خودش جای داد سخن از هر جا پرسید و جواب شنید بعد از آن گفت یا مولانا من را پندی ده و نصیحتی نما و مثلی بگو از کلام ملک علام، تا دلم نرم شود و به کار آخرت خود پردازم و کار این جهان بسازم ابوحازم گفت هر پندی که خواهی حقتعالی در کلام خود بیان فرموده از آن جا فرا گیرید و بدان عمل کنید چنانچه فرموده (ولا رطب و لایابس الا فی کتاب مبین) هر پندی و نصیحتی و مثلی و موعظه که خواهید در قرآن مجید هست چیزی نیست که ذکر و مثل آن از خیر و شر در قرآن نباشد، عبدالملک گفت یا مولانا شما بر معانی قرآن استوارید چیزی از قرآن بگوئید که بدان عمل نمایم و راه آخرت بیابم؟ ابوحازم گفت ای پسر مروان تو به تحقیق می دانی که همة خلق را پیش حقتعالی بازگشت و ایستادن است که « فریق فی الجنة و فریق فی السعیر» پس کس نداند از چه قوم خواهد بود، بنگر به بازگشت خود که بهشت یا جهنم است

و بحال خود نظر کن که حقتعالی فرموده « و فی انفسکم افلا تبصرون »

عبدالملک بگریست و گفت ای مولانا هیچ توان دانست که من از کدام گروه باشم و بکدام سو روم؟ فرمود « حقتعالی این را در کلام خود مثل آورده مگر فراموش نموده‌ای؟ گفت آن کدام است! فرمود؛

«ان الابرار لفی نعیم و ان الفجار لفی جحیم »

فردای قیامت نیکو کاران را به بهشت برند و بدکاران را به جهنم

گفت ای اباحازم اگرچه من مرد بدکارم اما خویش رسول خدایم آیا آن خویشی و نسبت در آن روز سودی بمن دارد؟

فرمود این را در کلام خود فرموده، پرسید کدامست؟ گفت:

«فاذا نفخ فی الصور فلا انساب بینهم یومئذ و لا یتسائلون »

وقتی که صور دمیده شد در آن روز هیچ کس را از نسب و منصب نپرسند و جاه و حشمت در آنروز بکار نباید ـ

گفت ای اباحازم قرابت سودی نکند باری شفاعت سودی دارد؟

فرمود این را نیز در قرآن مجید فرموده، پرسی کدامست؟ فرمود:

«لا یشفعون الا لمن ارتضی »

ـ گفت اگر شفاعت سودی ندارد لطف و مرحمت پروردگار کجاست که فرموده «لاتقنطوا من رحمة الله » ابوحازم گفت: این را نیز در کلام خود خبر داده، پرسید کجاست؟

فرمود: «ان رحمة الله قریب من المحسنین» لطف و مرحمت حق تعالی نزدیک نیکوکاران است و بدکاران را نفع ندهد چنان چه فرموده:

«ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار و لن تجد لهم نصیراً »

و برای نیکوکاران فرموده: «مثل الجنة التی و عدالمتقون »

چون عبدالملک این آیات مهدیات بر سبیل تمثیل از قرآن مجید ازابوحازم

بشنید چون بید بر خود بلرزید و بگریست و بیهوش شد

پس ابوحازم برخاست و رفت چون ساعتی بر آمد عبدالملک چشم باز کرد و گفتا: فاین الطبیب کجا رفت طبیبی که علاج می کرد من را؟ گفتند براه خود برفت، دیگر هر چند جستند او را نیافتند.

آماده سازی افراد مؤسسات فرهنگی جهت اجرای مسابقات

تک منبعی و همسو!

چگونگی سرویس دهی علمی مسابقات

با توجه به سیاست عدم محدودیت زبانی، زمانی، و مکانی، که بر مؤسسه تعریف شده و آمادگی نسبی سرویس دهی فرهنگی که دارد، در حقیقت باید تمامی موحدان عالم (جهان) بخصوص مسلمانان، بویژه شیعیان را تحت پوشش قرار می دادیم و به این صورت با آنان ارتباط بر قرار می کردیم.

لیکن محدودیت امکانات، « بویژه دسترسی نداشتن به افرادی که از چشمان دقیق و تیزبین در تحقیقات و ها برخوردارند و می توانند در سنجش نوشتار ها مؤثر باشند» فعلا اجازه خدمت در منطقه فارسی زبان را به ما داده، البته به ندرت در خدمت مهاجران عزیز در کشورمان و...، نیز، هستیم.

مقدمه سرویس دهی

از آنجا که هر بخشی از این سر زمین پهناور اسلامی، به شیوه و منبع و ادبیات خاصی اهمیت می دهند، با توجه به سال ها آموزش و کسب تجربه فراوان در سفر های بسیار، به مناطق مختلف کشور ایران و بعض کشورهای دیگر که اطراف کشورمان هستند. قضاوت نسبت به نیاز فرهنگی؛ همه جامعه، مسئله بس مشکلی است، از باب مثال نمی توان گفت: در این مکان، مشاعره موضوعی، در موضوع های خاص اجرا شود، چون ممکن است شعر شناسی در آن منطقه جایگاه خودش را پیدا نکرده باشد، همچنین منابع دیگر.

شرط سرویس دهی

از این رو، تنها به افراد، مؤسسه ها، کانون های فرهنگی و انجمن های اسلامی و .... می توان کمک علمی داد که، قبل از تقاضای تحویل گرفتن فیش های تحقیقی، عزیزان برگزار کننده، ویژگی های محل خود را با نمونه کارهای انجام شده، یا تهیه شده، برای اجرای مسابقه را، برای ما بفرستند تا، بر اساس آن ویژگی ها، مطالبی را از آرشیوه موجود در مؤسسه و منابع تحقیقاتی خود آماده سازیم و برای آنان بفرستیم.

اکنون شما همکاران عزیز می توانید ضمن در نظر گرفتن، مناسبت ها و منابع مورد توجه منطقه، چند موضوع کلی را انتخاب کرده، همراه با یادآوری، گروه سنی و حتی جنسی، افراد تحت پوشش محل اجرای مسابقه، برای ما بفرستید تا بخشی از اطلاعات موجودمان را در اختیار شما بگذاریم.   

منابع تحقیق شده در مؤسسه بشرح ذیل است.

قرآن، روایات، شعر، ضرب المثل، سخن دانشمندان، داستان های آموزنده، لطیفه ها ،تمثیل ها، پرسمان ها و پاسخ های، عادی، قرآنی، روائی، تاریخ پیشوایان اسلام

لازم به تذکر است، نیمی از این تحقیقات مربوط به آموزش و نیمه ی دیگر مطالب و ... جهت بستر سازی است، که معمولا مجریان و کارشناسان عزیر برای توضیح و ایجاد تنوع و نتیجه گیری و... از آن استفاده می کنند .

بروشور نمونه فعالیت های مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان

حضرت حجة بن الحسن (عج الله تعالی فرجه الشریف)

والسلام مرتضوی

برچسب ها:

  • تهیه محتوا برای دوستداران شرکت در مسابقاتx
  • تتهیه محتوای چاشنی گونه برای مجریان مسابقاتx
  • تهیه محتوی برای تقویت علمی کارشناسان مسابقاتx
  • کاربردی کردن تحقیقات دینی دیگرانx
  • مبارزه با تک بعدی بودن و یک بعدی اندیشیدنx
  • سیره بزرگان و مجریان مسلمانx
  • مشاعره و مسابقات موضوعی منابع دینیx
  • سبک استفاده نیکو از نعمت های الهیx
  • نمونه کار برد مجموعه فرهنگنامه هاx
  • تهیه ابزار برای ارتباط با موحدان عالمx

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی