.............فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

.............فرهنگ سازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)

مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگسازان حضرت حجة بن الحسن (عج)
کلمات کلیدی

اهمیت آگاهی بخشی با تقویت باورهای دینی

شعر و شاعری

وصیت نامه حضرت امام علی (ع)

یاران امام مهدى‏ علیه السلام

غیبت امام مهدى‏ علیه السلام

شخصیّت امام مهدى‏ علیه السلام

انتظار فرج

مختصری از زندگانی امام حسین (ع)

فضائل امام حسین (ع)

امام حسین (ع) پس از ولادت

ویژگی های امام کاظم (ع)

مظهر ظلمت و تاریکی تحمل دیدن نور و روشنایی را ندارد.

علت دشمنی هارون با امام کاظم (ع)

زندگانی امام کاظم (ع)

شخصیت امام على (ع)

پیامبر و امام شناسی

نمونه ویژگی ها و فضایل امام علی (ع)

لزوم دوست داشتن امام علی (ع)

علت نامگذاری روز ولادت امام علی (ع) به روز پدر

برتری امام علی علیه‌السّلام بر پیامبران الهی (ع)

اهمیت یاد امام علی (ع) بودن

اهمیت محبت و دوست داشتن امام علی (ع)

اهمیت امامت و ولایت وولایتمداری

ضرورت پاسداری از خون شهدا

ویژگی های دروس حوزوی

خاطره فرد ذی فنون و همه فن حریف

شیوه جلو گیری از گرفتار شدن

حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس

آسیب شناسی علوم دینی و فنون

فرهنگ اصطلاحات علوم

آخرین نظرات

بیان فضایل انوار الهی علیهم السلام

پر واضح است که هدف از برگذاری مراسم های مذهبی که بسیار سفارش شده در مرحله اولس پس از شناخت خدا، آشنایی با انوار الهی است آنان که برگزیده های الهی هستند و مورد عنایت خدا بودند و. هستند از قدرت های مادی و معنوی ویژه برخوردارند تا بتوانند مردم را مشتاق حق و حقیقت کنند

ستایش از ولی عصر امام زمان (عج)

ضرورت وجود انوار الهی علیهم السلام

مسئله راهنمایی بشر در زمانی که خود پیامبران (ع) و آنان که به وحی متصل هستند جای نگرانی ندارد، اما پس از درگذشت آنان برای حفظ دستاوردهای ایشان و حفظ آن ها از تحریف های گوناگون مثل ایجاد خرافه ها و بدعت ها، نیاز به جانشین تالی تلو می باشد، و با نبود چنین جانشین مشکلات عدیده ای پیدا می شود و در روایت آمده : لولا الحجة لساخط الارض باهلها

و جانشین حقیقی غیر از (امام معصوم) امکان پذیر نمی باشد.

بنابر این : امامت، اتمام دین است که دین به وسیله آن کامل گردد.

حضرت رسول (ص) قبل از این که از جهان رخت بر بندد، معالم دینش را براى مردم بیان فرمود و راهش را نشان داد و خود به قصد خداوند، آنان را ترک کرد.

آن حضرت (ص)، على بن ابى طالب (ع) را براى مسلمانان پیشوا و راهنما قرار داد و هر چه را که بدان نیاز داشتند بر ایشان بیان فرمود. هر کس گمان کند که خداوند، دین خود را کامل نکرده است، کتاب خداوند را انکار نموده و هر کس کتاب خدا را انکار کند، کافر است. آیا این مردم، قدر امام را و موقعیت او را در میان امت دانند تا در مورد انتخابش ‍ اختیار داشته باشند؟

به عبارت دیگر ساختار جهان هستی بستگی به : انوار الهی دارد

در ادامه می خوانید

ویژگی خاص انوار الهی (ع)

آفرینش انوار الهی (ع) قبل از حضرت آدم (ع)

هدف از حیاهوی جشن میلاد

لزوم معرفت و آشنایی با امام زمان (عج)

لزوم ارتباط با امامان (ع) 

شخصیّت امام مهدى‏ علیه السلام  

غیبت امام مهدى‏ علیه السلام

انتظار فرج

یاران امام مهدى‏ علیه السلام

اهمیت دوستی امام زمان (عج)

مدح و ستایش امام زمان (عج)

شرط ولایت مداری

هدف از حیاهوی جشن میلاد

 علم اهل بیت (ع)

در زیارت جامعه کبیره آمده : ِ وَ خُزَّانَ الْعِلْم‏ ...وَ عِنْدَکُمْ مَا نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ وَ هَبَطَتْ بِهِ مَلَائِکَتُهُ وَ إِلَى جَدِّکُمْ بُعِثَ الرُّوحُ الْأَمِین‏ ادامه زیارت جامعه کبیره

و (شما) خزانه داران علم،...و آن چه فرستادگانش فرود آورده‏اند و فرشتگانش نازل کرده‏اند نزد شما است، و «روح الأمین» بسوى جدّ شما فرستاده شده است.

ویژگی خاص انوار الهی (علیهم السلام)

الف : سبب آفرینش (عالم)

وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاک‏ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏54، ص: 199

به عزت و جلالم قسم اگر تو نبودى افلاک را نمى‏آفریدم،

در زیارت جامعه کبیره، انوار الهی (ع) را چنین معرفی می کند، بکم فتح الله و بکم یختم بکم ینزل الغیث و... (خلق نور) آن ها قبل از خلقت آدم از نور خود خلق کرده که به گفته امام صادق (ع) :مدت 2500 سال قبل از خلقت آدم ما آموزش فرشتگان را به عهده داشتیم.

آفرینش انوار الهی (ع) قبل از حضرت آدم (ع)

از حضرت صادق (ع) نقل شده که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند:

خلق نور فاطمة قبل ان تخلق الأرض والسّماء... خلقها الله عزّوجلّ من نوره قبل ان یخلق آدم... عوالم صفحه16، 17، 28

در زیارت جامعه کبیره می خوانیم : وَ أَنَّ أَرْوَاحَکُمْ وَ نُورَکُمْ وَ طِینَتَکُمْ وَاحِدَةٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ خَلَقَکُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِین‏من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى، ج‏3، ص: 547

ارواح شما و نور شما و خمیرمایه شما یکى است، هر یک از شما پاکیزگى و پاکى را از آن دیگر گرفته است. خدا شما را به صورت انوارى بیافرید، و آنگاه پیرامون عرش خود قرار داد،

ب : ولی نعمت بودن اهل بیت (ع)

در ادامه زیارت جامعه کبیره آمده : وَ أَوْلِیَاءَ النِّعَم‏ کتاب من لا یحضره الفقیه زیارت جامعه کبیره : و اولیاء نعمت های من هستند

آشنایی با امام زمان (عج)

ذکر و یاد همه مصومان علیهم السلام چون « هم نور واحد» اما چون تولد حضرت مهدی نزدیک است اینجا فعلا شرح حال این بزرگوار (عج) ذکر می کنیم اگر توفیق ما را یاری کرد در فرصت های آتی به شرح حال دیگر عزیزان نیز می پردازیم

لزوم معرفت امام زمان (ع)

مقصود از معرفت امام زمان که در روایت آمده : من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، بسان مردن زمان جاهلیت جان سپرده است .

یعنى امام (ع) را مفترض الطاعه بدانیم چنانکه در روایت دیگر به این معنى تفسیر شده است. وگرنه اسم و شخص امام (ع) را که کافر و مومن مى دانند.

علت لزوم ارتباط با امامان (ع)

حضرت رضا (ع) در مجلس مأمون، در شمار آیاتى که براى فضیلت اهل بیت (ع) نقل میکند، آیه «فَسْئَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِاِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ» (1) : است یعنی : اگر نمى دانید، از اهل ذکر از[آگاهان] بپرسید بعد فرمود: ما اهل ذکرهستیم اگر نمى دانید از ما خانواده بپرسید دانشمندان مجلس گفتند: مقصود خداوند از اهل ذکر یهود و نصارى هستند، امام ابوالحسن الرضا (ع) فرمود: سبحان الله ! اگر ما پرسیدیم، و آن ها هم، به دین خودشان دعوت کردند و گفتند دین ما بهتر از دین اسلام است؛ آیا چنین کارى بر ما جایز است ؟ مأمون سؤال کرد: یا اباالحسن! آیا ممکن است، این سخن را بشکافید و شرح دهید، تا خلاف ادّعاى اینها ثابت شود؟ حضرت امام رضا (ع) فرمود: بلى، ذکر، رسول الله است و ما اهلبیت، اهل آن حضرت هستیم و این در کتاب خدا بیان شده، آن جا که در سوره طلاق مى فرماید: فَاتَّقُوا اللّهَ یا اُولىِ الاَْلْبابِ الَّذینَ امَنُوا قَدْ اَنْزَلَ اللّهُ اِلَیْکُمْ ذِکْراً، رَسُولاً یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِ اللّهِ مُبَیِّناتٍ (2) : از مخالفت فرمان خداوند بپرهیزید، اى خردمندانى که ایمان آورده اید! زیرا خداوند ذکر را بر شما فرستاده رسولى که آیات روشن خدا را بر شما تلاوت مى کند پس ذکر، رسول الله است و ما هم اهل ذکر هستیم (3 ) (1عیون اخبار الرضا(ع) ، ج 1 / 185، تفسیر صافى ، 4 / 124. 2انبیاء / 7. 38طلاق / 10. 3 عیون اخبار الرضا(ع) ، 1 / 187.

شخصیّت امام مهدى‏ علیه السلام

آیه شریفه : ( بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیرٌ لَکُم إن کُنتُم مُؤمِنینَ)؛(1)

اگر مؤمن باشید، باقیمانده خدا براى شما بهتر است.

پیامبر صلى الله علیه وآله: المَهدیُّ رَجُلٌ مِن وُلدِی وَجهُهُ کَالکَوکَبِ الدُّرِّیِّ؛(2)

مهدى مردى است از فرزندان من که چهره‏ اش چون اختر تابناک است.

پیامبر صلى الله علیه وآله: المَهدِیُّ طاوُوسُ أهلِ الجَنَّةِ؛(3)

مهدى طاووس بهشتیان است.

امام على‏ علیه السلام: و بِمَهدیِّنا تَنقَطِعُ الحُجَجُ فَهُوَ خاتِمُ الأئمَّةِ و مُنقِذُ الاُمَّةِ و مُنتَهَى النُّورِ و غامِضُ السِّرِّ؛(4)

با مهدى ما حجّت‏ ها گسسته مى ‏شود. او پایان بخش سلسله امامان، نجات بخش امّت و اوج نور و راز نهان است.

امام على‏ علیه السلام: المَهدیُّ رَجُلٌ مِنّا مِن وُلدِ فاطِمَةَ؛(5)

مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.

امام صادق علیه السلام: لَو أدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ أیّامَ حَیاتی؛(6)

اگر او (امام زمان‏ علیه السلام) را در یابم، تمام عمر به او خدمت مى‏ کنم.

امام مهدى ‏علیه السلام: إنّی أمانٌ لأِهلِ الأرضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لأِهلِ السَّماءِ؛(7)

من مایه امان اهل زمینم؛ چنان که ستارگان مایه امان اهل آسمان‏اند.

امام مهدى‏ علیه السلام: أنَا بَقِیَّةُ اللَّهِ فی أرضِهِ و خَلیفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَیکُم؛(8)

من یادگار خدا در زمین و جانشین و حجّت او بر شما هستم.

غیبت امام مهدى‏ علیه السلام

امام باقرعلیه السلام: إنَّ لِلقائِمِ غَیبَتَینِ یُقالُ لَهُ فی إحداهُما هَلَکَ ولایُدرى‏ فی أیِّ وادٍ سَلَکَ؛(9)

قائم را دو غیبت است: در یکى از آنها (از بس طولانى است) درباره‏اش گفته مى‏ شود: «او مُرد و معلوم نیست به کدام وادى رفته است!».

امام صادق‏ علیه السلام: لِلقائِمِ غَیبَتانِ: إحداهُما طَویلَةٌ و الاُخرى‏ قَصیرَةٌ؛ فَالاُ ولى‏ یَعلَمُ بِمَکانِهِ فیها خاصَّةٌ مِن شیعَتِهِ والاُخرى‏ لایَعلَمُ بِمَکانِهِ فِیها إلاّ خاصَّةُ مَوالیهِ فِی‏دِینِهِ؛(10)

قائم را دو غیبت است: یکى طولانى و دیگرى کوتاه. در غیبت نخستین جایگاه آن حضرت را شیعیان خاص او مى‏دانند، و در غیبت دوم از جایگاه او کسى جز خدمتکارانش، که بر دین اویند، آگاه نیست.

امام مهدى‏ علیه السلام: أمّا وَجهُ الاِنتفاعِ بِی فی غَیبَتی فَکَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَیَّبَها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ؛(11)

چگونگى بهره‏ مندى از وجود من در دوران غیبتم، همچون بهره ‏اى است که از خورشید مى ‏برند، آن‏گاه که ابر آن را از دیدگان نهان مى‏ کند.

انتظار فرج

پیامبر صلى الله علیه وآله: أفضَلُ أعمالِ اُمَّتی إنتظارُ الفَرَجِ؛(12)

برترین اعمال امّت من انتظار فرج است.

امام على ‏علیه السلام: إنتَظِرُوا الفَرَجَ و لاتَیأَسوا مِن رَوحِ اللَّهِ؛(13)

در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا نومید نشوید.

امام على ‏علیه السلام: المُنتَظِرُ لأِمرِنا کَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فی سَبیلِ اللَّهِ؛(14)

آن‏که منتظر فرج ما است، همچون کسى‏است ‏که در راه‏ خدا در خون خود تپیده‏ باشد.

امام سجّاد علیه السلام: المُنتَظِرونَ لِظُهُورِهِ أفضَلُ أهلِ کُلِّ زَمانٍ؛(15)

منتظران ظهور امام مهدى‏ علیه السلام برترین اهل هر زمان‏اند.

امام صادق ‏علیه السلام: تَوَقَّع أمرَ صاحِبِکَ لَیلَکَ و نَهارَکَ؛(16)

در شب و روزت منتظر فرج مولایت باش.

امام صادق‏ علیه السلام: مَن آمَنَ بِنا و صَدَّقَ حَدِیثَنا وَانتَظَرَ أمرَنا کانَ کَمَن قُتِلَ تَحتَ رایَةِ القائِمِ؛(17)

آن که به ما ایمان آورَد و سخن ما را تصدیق کند و منتظر امر (فرج) ما باشد، همچون کسى است که زیر پرچم قائم به شهادت برسد.

امام صادق‏ علیه السلام: المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَرَ کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یَدَی رَسولِ اللَّهِ یَذُبُّ عَنهُ؛(18)

منتظر ظهور امام دوازدهم مانند کسى است که در رکاب پیامبر خدا شمشیر کشیده است و از ایشان دفاع مى‏کند.

یاران امام مهدى‏ علیه السلام

امام على‏ علیه السلام: أصحابُ المَهدِیِّ شَبابٌ لاکُهُولَ فیهِم؛(19)

یاران مهدى جوان‏اند و میان‏ سالى در میان آنان نیست.

امام باقر علیه السلام: یَظهَرُ فی ثَلاثِمِأةِ و ثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً... رُهبانٌ بِاللَّیلِ اُسدٌ بِالنَّهارِ؛(20)

(امام زمان) با همراهى سیصد و سیزده مرد، که راهبان شب و شیران روزند، ظهور مى‏کند.

امام باقرعلیه السلام: کَأنّی بِأصحابِ القائمِ و قَد أحاطُوا بِما بَینَ الخافِقَینِ فَلَیسَ مِن شَى‏ءٍ إلاّ و هُوَ مُطیعٌ لَهُم؛(21)

گویا یاران قائم را مى‏ب ینم که بر شرق و غرب عالم مسلّط شده ‏اند و هیچ چیزى نیست مگر آن‏که از آنها فرمان مى‏ برد.

امام صادق‏ علیه السلام: مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَلیَنتَظِر وَ لْیَعَمل بِالوَرَعِ؛(22)

هر کس خوش دارد از یاران امام مهدى‏ علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و پارسایى پیشه کند.

امام کاظم‏ علیه السلام: لَو کانَ فِیکُم عِدَّةُ أهلِ بَدرٍ لَقامَ قائِمُنا؛(213)

اگر به تعداد اهل بدر (مؤمن کامل) در میان شما بود، قائم ما قیام مى ‏کرد.

ظهور امام مهدى‏ علیه السلام

امام على ‏علیه السلام: إذا نادى‏ مُنادٍ مِنَ السَّماءِ: «إنَّ الحَقَّ فی آلِ مُحَمّدٍ» فَعِندَ ذلِکَ یَظهَرُ المَهدِیُّ عَلى‏ أفواهِ النّاسِ و یَشرَبونَ حُبَّهُ فلایَکونُ لَهُم ذِکرٌ غَیرُهُ؛(24)

هرگاه آواز دهنده ‏اى از آسمان آواز داد که. «همانا حق در میان خاندان محمّد است»، در آن هنگام نام مهدى بر سر زبان‏ هاى مردم مى‏ افتد و از جام محبّت او م ى‏نوشند و جز نام او بر زبان ندارند.

امام حسین ‏علیه السلام: یَظهَرُ اللَّهُ قائِمَنا فَیَنتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ؛(25)

خداوند قائم ما را از پس پرده غیبت بیرون مى ‏آورد و آن‏گاه او از ستم‏گران انتقام مى ‏گیرد.

امام حسین ‏علیه السلام: إذا قامَ قائِمُ العَدلِ وَسِعَ عَدلُهُ البِرَّ و الفاجِرَ؛(26)

آن گاه که برپا دارنده عدالت (امام مهدى‏ علیه السلام) قیام کند، عدالتش نیکوکار و بدکار را فرا گیرد.

امام سجّاد علیه السلام: إذا قامَ قائِمُنا أذهَبَ اللَّهُ عَن شیعَتِنَا العاهَةَ و جَعَلَ قُلوبَهُم کزُبَرِ الحَدیدِ؛(27)

آن گاه که قائم ما قیام کند، خدا آفت را از شیعیان ما بزداید و دل‏هایشان را چون پاره‏ هاى آهن (استوار) سازد.

امام مهدى‏ علیه السلام: أنَا الَّذی أملأَُها عَدلاً کَما مُلِئَت جَوراً؛(28)

منم که زمین را از عدالت لبریز مى‏ کنم، چنان که از ستم آکنده است.

1. هود، آیه 86. 2. میزان الحکمه، ح 1164.

3. بحار الأنوار، ج 51، ص 91.

4. بحار الأنوار همان، ج 77، ص 300.

5. میزان الحکمه، ح 1165. 6. الغیبه، نعمانى، ص 245.

7. بحار الأنوار، ج 78، ص 380.

8. کمال الدّین، ص 331. 9. الغیبة، نعمانى، ص 173.

10. میزان الحکمه، ح 1178. 11. بحار الأنوار، ج 52، ص 92.

12. کمال الدّین، ص 644. 13. بحار الأنوار، ج 52، ص 123.

14. کمال الدّین، ص 645. 15. بحار الأنوار، ج 52، ص 122.

16. بحار الأنوار همان، ج 98، ص 159.

17. بحار الأنوار همان، ج 27، ص 138.

18. کمال الدّین، ص 647. 19. الغیبة، طوسى، ص 476.

20. الفتن، ابن حمّاد، ج 1، ص 345.

21. کمال الدّین، ص 673. 22. الغیبة، نعمانى، ص 200.

23. مشکاة الأنوار، ص 128. 24. کنزالعمّال، ح 39665.

25. إثباة الهداه، ج 7، ص 138. 26. المحاسن، ج 1، ص 134.

27. الخصال، ج 2، ص 541. 28. بحار الأنوار، ج 52، ص 2.

فضایل امام مهدی (عج)

تا تو این صورت و این سیرت زیبادارى

در دل و دیده صاحب نظران جا دارى

بس که اى دختر چهره ظریفى و قشنگ

یک جهان عاشق دل خسته و شیدا دارى

من زلعل تو یکى بوسه تمنا دارم

بگو اى شوخ تو از من چه تمنا دارى

خوب رویان جهان پیش رخت منفعلند

بس که رخسار دل آرا و فریبا دارى

چه بگویم زکمال تو و زیبائى تو

آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى

گنجینه لطایف ، ص 169

 مدح و ستایش امام زمان (عج)

 ما بدین در، نه پى حشمت و جاه آمده ایم

از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم

رهرو منزل عشقیم و ز سرحد عدم

تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم

سبزه خط تو دیدیم و ز بستان بهشت

به طلبکارى این مهر گیاه آمده ایم

با چنین گنج که شد خازن او روح امین

به گدائى به در خانه شاه آمده ایم

لنگر حلم تو اى کشتى توفیق کجاست

که در این بحر کرم ، غرق گناه آمده ایم

آبرو مى رود اى ابر خطا شوى ببار

که به ایوان عمل نامه سیاه آمده ایم

حافظ این خرق پشمینه بینداز که ما

از پى قافله با آتش راه آمده ایم

نمونه احترام به نام مبارک امام زمان (ع)

یکى از اصحاب آیت اللّه العظمى بروجردى مى گفت : در منزل اندرونى آقاى بروجردى در محضر آن بزرگوار بودم ، در منزل بیرونى مجلس بود، در آن مجلس ، شخصى با صداى بلند گفت : براى سلامتى امام زمان و آیت اللّه بروجردى صلوات، در همان حال ایشان در حیاط قدم مى زد، با شتاب و ناراحتى به طرف در بیرونى آمد و با عصا محکم به در زد، به طورى که آقایانى که در بیرون بودند، ترسیدند نکند جریانى اتفاق افتاده باشد... چندین نفر به طرف در اندرونى رفتند که ببینند چه خبر است ؟ آیت اللّه بروجردى فرمود: این چه کسى بود که نام مرا در کنار نام مبارک امام زمان (ع) آورد، این مرد را بیرون کنید، و دوباره به خانه راهش ندهید.    

دیدار امام زمان (عج)

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند

آیا شود که گوشه چشمى به ما کنند؟

در فراق امام زمان (عج)

اى نور چشم زهرا یا بن الحسن کجائى

اى شمس آل طاها یابن الحسن کجائى

جانهاى عاشقانت برلب رسیده شاها

خورشید عالم آرا یابن الحسن کجائى

از مرحمت نگاهى خون شد دل فکارم

دریاب عاشقان را یابن الحسن کجائى

تا کى تو اندر این دل هجر تو را تحمل

برلب رسیده جانها یابن الحسن کجائى

دیوان لاله هاى محبت ، ص 90.

لزوم دعا در عصر غیبت

زراره مى گوید: امام صادق (ع) فرمود: براى قائم (عج) قبل از آن که خروج و قیام کند، غیبت است ...او منتظر ى است که مردم در زمان غیبت در وجو او شک مى کنند (بعضى مى گویند هنوز متولد نشده و بعضى مى گویند از دنیا رفته و....) عرض کردم : فدایت شوم هرگاه این زمان (غیبت کبرى) در درک نمودم، چه کارى انجام دهم. فرمود: وقتى این زمان را درک کردى، ملتزم باش که این دعا را همواره بخوانى (با توجه به معنى آن ):

اللهم عرفنى نفسک، فانک لم تعرفنى نفسک لم اعرف نبیک ، اللهم عرفنى رسولک فانک لم تعرفنى رسوللک لم اعرف نبیک اللهم علفنى نبیک فانک ان لم تعرفتنى نبیک ، لم اعرف حجتک اللهم عرفنى حجتک فانک ان لم تعرفنى حجتک ظللت عن دینى . خدایا خودت را به من بشناسان ، زیرا اگر خود را به من نشناسانى ، رسول تو را نشناخته ام ، خدایا رسول خود را به من بشناسان ، زیرا اگر رسول خود را به من نشناسانى ، پیامبرت را نشناخته ام ، خدایا پیامبرت را به من بشناسان ، زیرا اگر پیامبرت را به من نشناسانى ، حجت تو را نشناخته ام ، خدایا حجت خود را به من بشناسان ، زیرا اگر حجت خود را به من نشناسانى ، از دین خود گمراه خواهم شد. به این ترتیب مى یابیم که اسلام از توحید شروع شده و با شناخت رسول خدا (ص) و حجت الهى، آمیخته است .

و نیز بخوانیم: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الرَّحیْمِ : اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ ابْنِ الْحَسَنْ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِه فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ السَّاعَة وَلِیَّاً وَحافِظاً وقاعِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتى تُسْکِنَهُ ارْضَکَ طَوْعاً.وتُمَتِعَهُ فیها طَویلا. بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحمین .

ستایش ولایت مداری :

در ادامه زیارت جامعه کبیره آمده : به وسیله شما ببهشت رضوان راه می توان یافت،بِکُمْ یُسْلَکُ إِلَى الرِّضْوَانِ به دوستى شما است که طاعت مفروض قبول مى‏شودوَ بِمُوَالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَة

برکات ولایت مداری :

وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَایَتِکُمْ طِیباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَةً لَنَا وَ کَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا

من لا یحضره الفقیه...... -ترجمه غفارى، ج‏3، ص: 547

و ولایت شما را که بما اختصاص داده است، موجب حسن خلق ما و پاکى نفوسما و تزکیه ما و کفّاره گناهان ما قرار داده است‏ .... تا آن که خدا دینش را به وسیله شما زنده سازد

اهمیت دوستی امام زمان (عج)

 صفای ارتباط با امام زمان (عج)

صوت دلرباى حضرت مهدى (عج)

وقتی عشق و عاشقی، علقه دوستی، دو طرفه شد آثارش ظاهر می گردد عالم بزرگوار، مرحوم ملا زین العابدین سلماسى مى گوید: روزى علاّمه بحرالعلوم، وارد حرم مطهر حضرت امیر المؤمنین(ع) شد و به این بیت ترنّم مى کرد:

چه خوشست صوت قرآن، ز تو دلربا شنیدن

به رخت نظاره کردن، سخن خدا شنیدن  

از سیّد، سؤال کردم : به چه مناسبت این بیت را زمزمه مى کنید؟ فرمود: چون وارد حرم مولایمان امیرالمؤمنین (ع) شدم، دیدم که حضرت حجت (روى له الفداء) با آواز شیوا و دلنشین در بالاى سر، قرآن تلاوت مى فرمود، چون صداى آن بزرگوار را شنیدم این بیت را خواندم؛ امّا وقتى وارد حرم شدم، قرائت را ترک نموده و از حرم بیرون رفتندکتاب فوائد الرضویه ، 282.

اى که به عشقت اسیر، خیل بنى آدمند

سوخته گان غمت با غم دل، خرّمند

هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت

باخبران غمت بى خبر از عالمند

یوسف مصر بقا در همه عالم توئى

در طلبت مرد و زن آمدِ با دِرهمند

تاج سر بوالبشر خاک شهیدان توست

کاین شهدا تا ابد فخر بنى آدمند

گشت چو کرب و بلا رؤ یت عشقت بلند

خیل ملک در رکوع پیش لوایت خمند

خاک سر کوى تو زنده کند مرده را

زانکه شهیدان او جمله مسیحا دمند

مردم ، از این تشنه گان گرطلبى بذل جان

در قدمت جان فشان با قدمى محکمند

در غم جسمت محب اشک نریزد چرا

کاین قطرات عیون زخم تو را مرهمند

عشق ورزی نسبت به امام زمان (عج)

یابن الحسن یابن الحسن

غم عشقت مرا دیوانه کرده

دل تنگ مرا صد پاره کرده

هوای دیدن روی تو یک عمر

مرا در کوچه ها آواره کرده

یابن الحسن یابن الحسن

به تنتگ آمد دلم از این جدایی

عزیزم جان جانم کی مرآئی

سرا پا از غم هجر تو دردم

بیا ای نازنین دورت بگردم

یابن الحسن یابن الحسن

شرط ولایت مداری

سفارش امام در مورد نماز صبح و مغرب

مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کرده اند که گفت : بسیار و مدتها در طلب حضرت مهدى (ع) بودم، و در این راه اموال فراوانى (در راه خدا) خرج کردم و به هدف نرسیدم ، تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان (دومین نایب خاص امام زمان در عصر غیبت صغرى که بسال 305 هجرى از دنیا رفت) رسیدم ، و مدتى در خدمت او بودم تا روزى از او التماس کردم که مرا به خدمت امام زمان (ع) ببرد، او پاسخ منفى داد، بسیار تضرع کردم، سرانجام به من لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بیا، وقتى فرداى آن روز، اول وقت به خدمت او رفتم، دیدم همراه جوانى خوش سیما و خوشبو مى آید، به من اشاره کرد این است آنکه در طلبش هستى . به خدمت امام زمان (عج) رفتم و آنچه سوال داشتم مطرح کردم و جواب مرا فرمود، تا به خانه اى رسیدیم و داخل خانه شد و دیگر او را ندیدم . در این ملاقات دوبار به من فرمود: از رحمت خدا دور است کسى که نماز صبح را به تاخیر بیندازد تا ستاره ها دیده نشود، و نماز مغرب را تاخیر اندازد تا ستاره دیده شوند.

سرزنش ترک ولایت مداری

وَ عَلَى مَنْ جَحَدَ وَلَایَتَکُمْ غَضَبُ الرَّحْمَن‏ ادامه زیارت جامعه کبیره و خداى رحمان بر کسى که ولایت شما را انکار کند خشم گرفته است.

تولد امام زمان (عج)

حضرت حجة بن الحسن امام عصر (عج ) در پانزدهم شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجرى در شهر سامرا چشم به جهان گشود. حکیمه دختر امام محمد تقى (ع ) نقل مى کند که امام حسن عسگرى (ع ) مرا خواست و فرمود: - عمه ! امشب نیمه شعبان است ، نزد ما افطار کن ! خداوند در این شب فرخنده حجت خود را به زودى آشکار خواهد کرد. عرض کردم : - مادر نوزاد کیست ؟ فرمود: - نرجس . گفتم : - فدایت شوم ! من که اثرى از حاملگى در این بانوى گرامى نمى بینم ! فرمود: - مصلحت این است . همان طور که گفتم خواهد شد. وارد خانه شدم . سلام کردم و نشستم . نرجس خاتون آمد، کفش ها را از پایم در آورد و گفت : - بانوى من ! شب بخیر! گفتم : - بانوى من و خاندان ما تویى ! گفت : - نه ! من کجا و این مقام بزرگ ؟ گفتم : - دخترم ! امشب خداوند فرزندى به تو عنایت مى فرماید که سرور دنیا و آخرت خواهد بود. تا این سخن را از من شنید در کمال حُجب و حیا نشست . من نماز شام را خواندم و افطار کردم و خوابیدم . نصف شب بیدار شدم و نماز شب را خواندم ، دیدم نرجس خوابیده و از وضع حمل در او اثرى نیست ، پس از تعقیب نماز به خواب رفتم . مدتى نگذشت که با اضطراب بیدار شدم ، دیدم نرجس هم بیدار است و نمازش را مى خواند، ولى هیچ گونه آثار وضع حمل در او دیده نمى شود، از وعده امام کمى شک به دلم راه یافت . در این هنگام ، امام حسن عسگرى (ع ) از محل خود با صداى بلند مرا صدا زد و فرمود: ((لا تعجلى یا عمه فان الامر قد قرب )) ((عمه ! عجله نکن که وقت ولادت نزدیک است .)) پس از شنیدن صداى امام (ع ) مشغول خواندن سوره الم سجده و یس ‍ شدم . ناگاه ! نرجس با اضطراب از خواب بیدار شد و برخاست ، من به او نزدیک شدم و نام خدا را بر زبان جارى کردم ، پرسیدم آیا در خود چیزى احساس مى کنى ؟ گفت : - بلى عمه ! گفتم : - نگران نباش و قدرت قلب داشته باش ، این همان مژده اى است که به تو دادم . سپس من و نرجس را چند لحظه خواب گرفت . بیدار شدم ، ناگاه ! مشاهده کردم که آن نور دیده متولد شده و با اعضاى هفتگانه روى زمین در حال سجده است . او را در آغوش گرفتم ، دیدم از آلایش ولادت پاک و پاکیزه است . در این هنگام ، امام حسن عسگرى (ع ) مرا صدا زد: عمه ! پسرم را نزد من بیاور! من آن مولود را به نزد وى بردم . امام (ع) او را به سینه چسبانید و زبان خود را به دهان وى گذاشت و دست بر چشم و گوش او کشید و فرمود: - ((تکلم یابُنى )) فرزندم با من حرف بزن . آن نوزاد پاک گفت : - اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمد رسول الله . سپس صلواتى به امیرالمؤ منین (ع ) و سایر ائمه تا پدرش امام حسن عسگرى (ع ) فرستاد، سپس ساکت شد. امام (ع ) فرمود: - عمه ! او را نزد مادرش ببر تا به او نیز سلام کند و باز نزد من بیاور! او را پیش مادرش بردم . سلام کرد و مادرش جواب سلامش را داد! بار دیگر او را نزد پدرش برگردانیدم .   بحارالانوار، ج 51، ص 2.

زندگانی حضرت ولی عصر(عج)

کودکی امام زمان (عج)

 امام زمان (عج) نورى بر دوش پدر

احمد بن اسحاق (وکیل امام حسن عسکرى در قم ) مى گوید: محضر امام حسن عسکرى (ع) رسیدم و مى خواستم درباره جانشین آن حضرت سؤ ال کنم . امام (ع) پیش از آن که من سؤال کنم ، فرمود: اى احمد! خداوند متعال از لحظه اى که آدم را آفریده تا روز قیامت ، زمین را از حجت خود خالى نگذاشته و نخواهد گذاشت و به میمنت حجت الهى از اهل زمین گرفتاری ها بر طرف مى شود، باران مى بارد و زمین برکاتش را خارج مى کند. عرض کردم : پسر پیامبر خدا! و جانشین پس از شما کیست ؟ حضرت با شتاب برخاست و به درون خانه رفت و بازگشت ، در حالى که پسر بچه سه ساله اى را که چهره اى همانند ماه شب چهارده داشت بر دوش ‍ گرفته بود. آنگاه فرمود: اى احمد بن اسحاق ! اگر نزد خداى متعال و حجتهاى او گرامى نبودى ، این پسرم را به تو نشان نمى دادم ، همین پسرم همنام رسول خدا و هم کینه اوست . او کسى است که زمین را پر از عدل و داد مى کند، همچنان که پر ظلم و جور شده باشد. اى اسحاق ! مثل او در میان امت من ، مثل خضر و ذوالقرنین است . به خدا سوگند او غایب مى شود، که در زمان غیبت او کسى از هلاکت نجات نمى یابد مگر اینکه خداوند او را در عقیده به امامتش ثابت نگه دارد و موفق بدارد که براى ظهور او دعا کند. عرض کردم : سرور من ! آیا نشانه اى در این بچه هست که قلب من به امامت او اطمینان بیشترى پیدا کند و بدانم که او همان قائم بحق است ؟ در این وقت ناگاه آن پسر بچه به سخن آمد و با زبان فصیح عربى فرمود: انا بقیة الله ... من آخرین سفیر الهى در روى زمین و انتقام گیرنده از دشمنان خدا هستم . سپس فرمود: اى احمد بن اسحاق ! اکنون که با چشم خود، حجت حق را دیدى ، در جستجوى نشانه دیگرى مباش ! احمد بن اسحق مى گوید: شاد و خرم از محضر امام عسکرى (ع) اجازه گرفته ، بیرون آمدم . فرداى آن روز به خدمت امام عسکرى (ع) رسیدم ، عرض ‍ کردم : اى پسر رسول خدا! از عنایتى که دیروز درباره من فرمودید (فرزند عزیزت با به من نشان دادید) بسیار شادمان شدم ، ولى نفرمودید علامتى از خضر و ذوالقرنین در اوست ، چه مى باشد؟ حضرت فرمود: منظورم غیبت طولانى اوست ..بحارالانوار : ج 52 ص 25.

حکومت امام مهدی (عج)

امام باقر(ع) روایت شده است که فرمود:

((توتون الحکمة فى زمانه حتى ان المراءة لتقضى فى بیتها بکتاب الله تعالى و سنة رسول الله (ص) ))

در دولت مهدى (ع) به همه مردم علم و حکمت مى آموزند تا آنجا که زنان در خانه ها با کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) قضاوت مى کنند.

امام باقر(ع) درباره تحول تربیتى و اکمال عقل ها در آن دوره مى فرماید:

اذا قام قائمنا وضع یده على رؤ وس العباد بجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم . چون قائم ما قیام کند، دست خود را روى سر بندگان مى گذارد و بدین ترتیب خردهاى مردمان را به کمال مى رساند و اخلاقشان را کامل مى کند.

زمان ظهور امام زمان (عج)

چون مصادف است تولد حضرت با جمعه «زمان ظهور امام زمان (عج)

مناسب است ترجمه فقراتى از دعاى ندبه مرور کنیم.

در فقرات شریفه دعاى ندبه معروفه که در چهار عید و روز جمعه و شب آن باید خواند، اشاره شده بدین مقام که حاصل مضمون بعضى از آنها این است ، بعد از ذکر پاره اى از اوصاف و مناقب آن جناب روحنا فداه که :

(کاش مى دانستم که تو در کجا اقامت نمودى ؟ و کدام زمین و خاک تو را برگرفته ؟ آیا به رضوى جاى دارى یا ذى طُوى ؟ گران است بر من که خلق را ببینم و تو دیده نشوى و نشنوم از تو، نه آوازى و نه رازى .

گران است بر من که احاطه کند به تو، بلا، نه به من و نرسد به تو، از من ، نه ناله اى و نه شکایتى .

جانم فداى تو غایبى که از ما کناره ندارى !

جانم فداى تو دور شده اى که از ما دورى نگرفتى !

جانم فداى تو که آرزوى هر مشتاق آرزومندى از مرد و زن که تو را یاد آورند و ناله کنند!

گران است بر من که من بر تو بگریم و خلق از تو، دست کشیده باشند.

گران است بر من آنکه جارى شود بر تو آن چه جارى شده نه بر ایشان .

آیا معینى هست که طولانى کنم با او گریه و ناله را؟

آیا جزع کننده اى هست که من او را بر جزعش یارى کنم . هر آنگاه که خلوتى شد؟ آیا به چشمى (کنایه از بسیارى گریه است) خاشاکى رفته ؟ که چشم من او را بر آن حالت مساعدت کند؟

آیا به سوى تو راهى هست اى پسر احمد! که به حضور جنابت مشرف شوند؟

آیا متّصل مى شود روز ما از تو به فرداى او که محظوظ شویم و بهره بریم ؟

کى وارد مى شویم بر چشمه سارهاى سیراب کننده که سیراب شویم ؟

کى سیراب مى شویم از آب گواراى تو که تشنگى به طول انجامید؟

کى صبح و شام به خدمتت خواهیم رسید؟

کى تو ما را مى بینى و ما تو را و حال آنکه لواى ظفر و نصرت بر افراشته شده .

تا آخر دعا که نمونه اى است از درد دل آنکه جامى از چشمه محبت آن جناب نوشیده و سزاوار است او را که به امثال این کلمات درد دلى کرده و بر آتش هجرانش کفى از آب شور پاشیده .

در پایان چند دعا

پروردگارا! در ظهور مقتدا و مولایمان آقا امام زمان (عج) تعجیل فرما!

خداوندا! ما را از انصار و یارانش قرار ده !

قلم به اینجا رسید ووقت به پایان رسید به امید توفیق دگر و نگارش دیگر خادم اهلبیت نیازمند دعا خیر امام زمان مهدی موعود (عج) و دوستان آن عزیز غائب گشته از نظرها.                          مرتضوی

سختی دوران غیبت امام عصر (ع)

تنگ است بسى به سینه ام راه نفس

از بس که به راه حق نمى بینم کس

 

پر گشته جهان سراسر از ظلم و نفاق

اى پادشه عصر به فریاد برس

در ظهور حضرت حجة (عج)

یارب آن شمس هدى فخر بشر کى خواهد آمد

حامى قرآن و آیین از سفر کى خواهد آمد

 

از فراتش عالمى باشد به غرقاب مذلت

آشکارا کن تو او را از نظر کى خواهد آمد

 

صاحب این دین اسلامست و آیین شرافت

حامى و حافظ بر این از خطر کى خواهد آمد

 

آن امام مسلمین از علم غیب و شهود

بر خلایق آن ملیک تاجور کى خواهد آمد

 

حب او در قلب مردم گشته لبریز از مودت

پیشواى شیعیان ثانى عشر کى خواهد آمد

 

بارالها شد زکف هم صبر و هم آئین ما

حافظ دین دشمن کاج شرر کى خواهد آمد

 

آن عدالت پرور و کوبنده کاخ ستم

پادشاه انس و جان و بحر و برکى خواهد آمد

 

لوحه دین از قدوم او همى گردد منظم

گسترد آن سفره عدل و بررکى خواهد آمد

 

عالم و آدم زرویش جمله محرومند اکنون

تلخ شد کامم زهجران لب شکر کى خواهد آمد

 

صابران را شد برون صبرو شکیبائى زتن

آنکه بشکافد زظالم فرق و سر کى خوامهد آمد

 

روز و شب از دوریش گریان و دلخوان احمدى

رافع آن بیرق فتح و ظفر کى خواهد آمد

آرزوی دیدن امام زمان (عج)

همه هست آرزویم که ببینم از تو رویى

چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویى

امیدوار بودن به ظهور امام زمان (عج)

 خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد

دردمندان ، مستمندان ، بى پناهان را بگو

 

صبر کن یا فاطمه ! اى بانوى پهلو شکسته

غم مخور، آخر طبیب دردمندان خواهد آمد

 

مهدى موعود، غمخوار ضعیفان خواهد آمد

قائمت با شیشه دارو و درمان خواهد آمد

تقاضای ظهور حضرت مهدى (ع(

بیا جانا که جانان خواهد آمد

امیر شاه خوبان خواهد آمد

بر این دنیاى ظلمانى سرانجام

شهى چون ماه تابان خواهد آمد

گرفتاران پریشانان بیایید

که شاه غمگساران خواهد آمد

الا اى بى پناهان ناله تا کى

پناه بى پناهان خواهد آمد

بگو از ما به جمع مستمندان

که شاه فضل و احسان خواهد آمد

مریضان دردمندان مژده بادا

طبیب درد و درمان خواهد آمد

مکش اى دل زهجران آه سوزان

که دیگر غم به پایان خواهد آمد

مکن ناله تو مظلوما ز ظالم

که شاه دین و ایمان خواهد آمد

بسوز اى دشمن مولا که مولا

بعز و جاه شایان خواهد آمد

ملایک در رکاب و التزامش

بجاهى بس فراوان خواهد آمد

مگر صاحب ندارد دین و قرآن

به قرآن عصر قرآن خواهد آمد

بسر آن پرچم نصر من اللّه

به کف شمشیر بران خواهد آمد

بشارت بادت اى شیعه که مهدى

بقربانش سر و جان خواهد آمد

مخور غم چون به پایان روزگار انتظار آید

رود سرماى دى آندم که هنگام بهار آید

خزان بر تخت یغما چند روزى پیش ننشیند

صبا با جیش نوروزى و لطف بى شمار آید

جهان از نو جوان گردد زانفاس مسیحایش

اگر آن ماه کنعانى به صرف لاله زار آید

به پایان مى رسد تاریکى شبهاى غم افزا

چو خورشید جهان آرا برون از کوهسار آید

فداى مقدمش سازم هزاران بار جانم را

اگر دانم ز روى لطف بر سویم نگار آید

دو چشمم منتظر بر دو چو یعقوب از غم یوسف

که شاید پیک مصرى را بدین درگه گذار آید

جهان در انتظار و من در امیدم که تا روزى

همایون طلعتم مهدى به امر کردگار آید

دردمندان امام زمان (عج)

یاصاحب الزمان

خوشا دردى که درمانش تو باشى

خوشا راهى که پایانش تو باشى

خوشا چشمى که رخسار تو بیند

خوشا جانى که جانانش تو باشى

چه خوش باشد دل امیدوارى

که امید و دل جانش تو باشى

خوشى و خرمى و کامرانى

کسى دارد که خواهانش تو باشى

چه باک آید زکس آنکس که او را

نگه دار و نگهبانش تو باشى

مشو پنهان از آن بیچاره کو را

همه پیدا و پنهانش تو باشى

مپرس از کفر ایمان عراقى

که هم کفر و هم ایمانش تو باشى

براى آن تبرک خود مگوید

دل بیچاره تا جانش تو باشى

عراقى

سرود زیباى امام زمان (عج)

اى قائم آل طاها           اى نور دو چشم زهرا

اى زینت عرش اعلا        اى مظهر جود و تقوا

اى حجت یزدانى         تو حافظ قرآنى

جاء الحق زهق الباطل   ان الباطل کان زهوقا

پاینده قرآن پاینده قرآن

مانسل جوان آگاهیم      مشتاق کلام اللهیم

آل على را مى خواهیم   با حق صفتان همراهیم

از پا ننشستیم            پیمان نشکستیم

جاء الحق و زهق الباطل   ان الباطل کان زهوقا

پاینده قرآن پاینده قرآن

با اهل هدف همدوشیم   از مى ، وحدت مى نوشیم

دیده زدنیا مى پوشیم    در راه خدا مى کوشیم

غم مخور اى شاها        از حیله اعدا

جاء الحق زهق الباطل     ان الباطل کان زهوقا

پاینده قرآن پاینده قرآن

ناگه خبرى خواهد شد     فتح و ظفرى خواد شد

باطل سپرى خواهد شد   شب را سحرى خواهد شد

عصر نوین آید              خسرو و دین آید

جاء الحق و زهق الباطل   ان الباطل کان زهوقا

پاینده قرآن پاینده قرآن

برچسب ها:

  • امام شناسیx
  • جامعه کبیرهx
  • سنجش دینیx
  • معرفت و شناختx
  • ولایت مداریx
  • یاران امام مهدى‏ علیه السلامx
  • انتظار فرجx
  • غیبت امام مهدى‏ علیه السلامx
  • شخصیّت امام مهدى‏ علیه السلامx